Met het afschaffen van Straatsburg als tweede zetel bespaart het Europarlement niet alleen 200 miljoen euro aan verhuiskosten; ook voor het milieu is het veel beter. Jaarlijks stoten de vliegtuigen, die europarlementariërs, medewerkers en lobbyisten maandelijks naar Straatsburg brengen 7.200 ton CO-2 uit.

Dat komt overeen met 50.000 auto's die heen en weer reizen tussen Brussel en Straatsburg.

 

Hiermee vestigt Bart Staes, lid van het Europees Parlement voor GroenLinks en het Vlaamse Groen! de aandacht op zijn rapport waarin hij aanbevelingen doet voor een beter beheer van de financiën van het Europees Parlement. Staes geeft hiermee de discussie over de zetelkwestie een extra dimensie.

Extra argument afschaffen Straatsburg
Alhoewel meer dan 1 miljoen Europeanen via internet aandrongen de zittingen in Straatsburg af te schaffen, zijn de Europese regeringsleiders niet van plan aan deze wens gehoor te geven. Vooral om de Fransen niet voor het hoofd te stoten. Staes hoopt dat het milieu-argument een nieuwe reden is om het maandelijkse verhuiscircus af te schaffen.

Kyoto-plus-plan
In zijn rapport stelt Bart Staes verder een Kyoto-plus-plan voor voor het parlement. Drastische energiebesparingen zijn hard nodig. “Het Europees Parlement nam onlangs een resolutie aan met de oproep de CO2-uitstoot in de hele EU met 30% terug te dringen in 2020. Het Europees Parlement heeft daarin zélf natuurlijk een voorbeeldfunctie te vervullen. Als het parlement de transportsector, de industrie en huishoudens oproept efficiënter om te springen met energie, dan kan het Europarlement als openbare instelling niet achterblijven,” aldus Staes. In totaal stoot het Europees Parlement jaarlijks 11.245 ton CO2 uit.

Enkele maatregelen uit het Kyoto-plus-plan voor het Europees Parlement:

  • ambitieuzer energie-efficiencyplan (betere isolatie gebouwen, toepassen ecotechnologie voor verwarming en airconditioning)
  • overschakelen op groene energie
  • mobiliteitsplan voor personeel om het gebruik van duurzame vervoersmiddelen (fiets, openbaar vervoer en carpoolen) aan te moedigen
  • aanschaffen van hybride dienstauto's
  • verminderen van de papierberg (846 ton in 2004!)
  • stimuleren videoconferenties om het aantal dienstreizen te verminderen

Zie ook: