GroenLinks vindt het besluit van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) om de maximumsnelheid op de A2 ’s avonds en ’s nachts te verhogen naar 130 kilometer per uur onverantwoord. Volgens de partij zal dit resulteren in meer luchtvervuiling en meer geluidsoverlast. Bovendien vreest GroenLinks voor meer ongelukken. De snelheidsverhoging levert slechts een minieme tijdwinst op van maximaal drie minuten op het gehele traject.
Omliggende gemeentes en omwonenden gingen akkoord met verbreding van de snelweg op voorwaarde dat de maximumsnelheid 100 kilometer per uur zou blijven. De minister breekt nu haar eerder gedane belofte.
Tweede Kamerlid Ineke van Gent (GroenLinks): “Zoals we gewend zijn van de VVD, is dit weer een flink staaltje verkiezingsretoriek. Dat het CDA hier nu mee akkoord gaat, vind ik zeer teleurstellend. Een verkiezingsstunt over de rug van omwonenden. GroenLinks vindt de verkeersveiligheid, onze gezondheid en het milieu meer waard dan een paar minuten tijdswinst. Ik zou willen dat andere partijen dit ook eindelijk inzagen.”
Minister Schultz heeft aangegeven nieuwe geluidsschermen en een extra scherm tegen luchtvervuiling bij Breukelen te plaatsen. De normen zouden zo worden gehandhaafd. Van Gent: “Het lijkt mij niet dat een paar schermen de vervuilingproblemen kunnen oplossen. Ik zou wel eens het onderzoek willen zien dat het tegendeel bewijst. Hoe dan ook: het gevaar voor mensenlevens blijft, en de extra uitlaatgassen verdwijnen niet met zo’n scherm.”
Schultz stuurt het voorstel tot verhoging van de snelheid op de A2 over een paar weken naar de Tweede Kamer. Eerder dit jaar stemde de Kamer al in met een snelheidsverhoging naar 130 kilometer per uur op 45 procent van de Nederlandse wegen per september. GroenLinks wil dat deze verhogingen worden teruggedraaid. Verder eist de partij dat waar nodig voor het milieu en/of tegen geluidsoverlast, de maximumsnelheid naar 80 of 100 km per uur gaat.