Zondag 3 november ging Turkije naar de stembus. De AKP, Gerechtigheids- en Ontwikkelingspartij, behaalde de absolute meerderheid en hield, mede door de kiesdrempel van 10 procent, op één partij na alle andere partijen uit het parlement. GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk vindt de uitslag van de Turkse parlementsverkiezingen geen aanleiding om alarm te slaan, maar “het roept wel vragen op”.

Cruciaal acht Lagendijk, die voorzitter van de delegatie van het Europees Parlement met het Turkse Parlement is, de reactie van de seculiere krachten in de Turkse samenleving op de ontwikkelingen. “Met name de rol van het leger en de rechterlijke macht is daarbij van belang. Het leger zal zeer nauwlettend de situatie volgen, maar ik hoop dat zij niet actief ingrijpen want dat zou de kansen voor uitzicht op toelating in de Europese Unie in een klap tot nul reduceren.”

Ook van de rechtelijke macht zal heel wat wijsheid gevraagd worden in de procedure die aanhangig is gemaakt om de AKP te verbieden. Lagendijk: "Het Europees Parlement zal de situatie nauwgezet blijven volgen, ik hoop dat vóór het eind van het jaar helder is of de EU Turkije meer duidelijkheid kan verschaffen over de verdere procedures voor toetreding van dit land.”

“Ik hoop dat de AKP als regeringspartij op een aantal punten zich net zo op zal stellen, als ze in de oppositie heeft gedaan. Daarbij denk ik aan haar pro-europees standpunt en het handhaven van de scheiding tussen kerk en staat. Als de AKP in de Turkse regering voorts meewerkt aan het vinden van een oplossing voor het probleem Cyprus, en doorgaat met het invoeren van de hervormingen, dan blijft het perspectief op een begin van de onderhandelingen voor de toetreding intact", aldus Lagendijk.