Bündnis 90/Die Grünen is de grote winnaar van de Bondsdagverkiezingen in Duitsland. De partij van Joschka Fischer behaalde 8,6 procent van de stemmen. Bijna twee procent meer dan in 1998. Daarmee blijven de Groenen de derde partij van het land.

Van de 603 zetels in de Bondsdag worden er 55 groen. Dankzij de verkiezingswinst van de Groenen behoudt de rood-groene coalitie (SPD-Groenen) de meerderheid. De Groenen hebben laten weten meer ministers in een nieuw kabinet te willen. Op de beurs van Frankfurt stegen maandag 23 september de aandelen van bedrijven die zich met hernieuwbare energie en milieutechnologie bezighouden.

In de Berlijnse kieskring Kreuzberg-Friedrichshain behaalde de groene kandidaat Christian Ströbele een zogeheten Direktmandat. Het is voor het eerst in de geschiedenis van de Groenen dat zij een kandidaat direct verkozen hebben gekregen. Ströbele, het 63-jarige enfant terrible van de Bondsdagfractie dat vaak moet hebben gefigureerd in de nachtmerries van Fischer en Schröder, bewees hun ditmaal een grote dienst door zijn zetel weg te kapen voor de neus van de PDS. De post-communisten hebben daardoor een Direktmandat te weinig om het missen van de kiesdrempel te compenseren, en verdwijnen op twee afgevaardigden na uit de Bondsdag. Dat levert rood-groen de meerderheid op.

Geen verrechtsing

De vrees voor een algehele verrechtsing in Europa wordt niet bewaarheid. Net als in Zweden vorige week behalen de linkse partijen ook in Duitsland de meerderheid. In Oostenrijk, waar de rechtse populist Jörg Haider onlangs zijn eigen coalitie opblies, bieden de voor november aangekondigde verkiezingen uitzicht op een rood-groene regering.

Het bestuur en de fractie van GroenLinks hebben de Duitse Groenen gefeliciteerd met hun fantastische verkiezingsresultaat. Lees hier hun felicitatie.

Meer in het mini-dossier: De Grünen en de verkiezingen in Duitsland.