Vrachtwagens moeten verplicht een waarschuwingsysteem hebben tegen dode hoekongelukken. GroenLinks vindt dat een verplichting nodig is nu de dode-hoekspiegel onvoldoende blijkt te werken. Jaarlijks overlijden ca. twintig fietsers door een aanrijding met een afslaande vrachtwagen. Wijnand Duyvendak vindt dat er meer moet gebeuren en verbaast zich er over dat waarschuwingssystemen ongebruikt op de plank blijven liggen. Via schriftelijke vragen roept hij minister Eurlings op waarschuwingssystemen verplicht te gaan stellen.

1. Kent u het nieuws dat dodehoek-systemen als de Lexguard en Lisa 2 Alert ongebruikt blijven respectievelijk niet zijn toegelaten?

2. Bent u met mij van mening dat er aanvullende maatregelen nodig zijn, nu blijkt dat de verplichting van de dode hoekspiegel niet heeft geleid tot een voldoende daling van het aantal slachtoffers van dode hoekongevallen?

3. Klopt het dat het systeem Lisa 2 Alert als “goed” beoordeeld is in tests die door het ministerie van V&W verpicht zijn?

4. Klopt het dat Lisa 2 Alert desondanks niet is toegelaten op de markt omdat het geluidssignaal te luid zo zijn? Zo ja, waarom is dat, gelet op het wettelijk verplichte en zeer luide geluidssignaal voor achteruitrijdende vrachtsauto’s?

5. Bent u bereid om u maximaal in te spannen om systemen als Lisa 2 Alert toe te laten?

6. Bent u bereid tevens over te gaan tot een verplicht gebruik van aanvullende dode hoeksystemen als de Lexguard en Lisa 2 Alert? Zo ja, per wanneer? Zo nee, waarom niet?