Liesbeth van Tongeren gelooft niet dat de berichten over problemen bij het onderhoud van het spoor ongefundeerd en achterhaald zijn, zoals staatssecretaris Mansveld doet voorkomen. Versterking van het toezicht op het onderhoud van het spoor is noodzakelijk.
Van Tongeren:
“Veiligheid lijkt minder belangrijk aan kostenbesparingen en nu blijkt dat een kritisch rapport van de inspectie door het kabinet achtergehouden werd. Voor het spooronderhoud dreigt hetzelfde als bij de fyra: als er bij de aanbesteding meer wordt gelet op de kosten dan op de kwaliteit zorgt dat voor vertragingen en zelfs veiligheidsproblemen. Goedkoop is uiteindelijk duurkoop.”
Van Tongeren wil dat de Inspectie Leefomgeving en Transport versterkt wordt en zal donderdagmiddag in de Kamer vragen om een nieuw rapport over de aanbesteding en risico’s van het spooronderhoud dat binnen zes maanden naar de Kamer moet komen.
Van Tongeren: “Kwaliteit speelt nog steeds geen grote rol bij het toekennen voor contracten voor spooronderhoud. De staatssecretaris vertrouwt prorail op hun blauwe ogen en gelooft dat de problemen inmiddels opgelost zijn. Eerst zien dan geloven. Ik wil dat de staatssecretaris aantoont dat prorail anders aanbesteedt. En ik wil binnen zes maanden een nieuw rapport van de inspectie over de risico’s op het spoor en de wijze van aanbesteding.”