Deze week heeft de milieucommissie in het Europarlement besloten om pas na de verkiezingen in juni weer verder te praten over nieuwe regels voor voedseletikettering. GroenLinks is teleurgesteld. Door deze politieke laf- of luiheid van onder andere de SP en het CDA moeten consumenten het nu nog langer met onduidelijke voedselinformatie stellen.

GroenLinks-Europarlementariër Kathalijne Buitenweg: "Andere partijen waren bang dat de nieuwe wetgeving tegen ze gebruikt zou worden in de verkiezingscampagne. Ongelofelijk, dit is nu juist democratie. Als volksvertegenwoordiger is het je taak om verstandige beslissingen te nemen. Het is je plicht om aan de kiezer uit te leggen waarom je bepaalde compromissen hebt gesloten. Wie daar bang voor is, is fout bezig."

Geen tijd te verliezen
GroenLinks wil geen tijd verkwanselen en zo snel mogelijk betere voedseletiketten invoeren. Dat is nodig om de keuzevrijheid van de consument te garanderen. Bovendien hebben we goede, duidelijke informatie op voedingsproducten nodig om het groeiende overgewicht in de Europese Unie te lijf te gaan.

"We zijn nu al ruim een jaar bezig met deze wetgeving. Samen met consumentenorganisaties, Fairfood en de voedingsmiddelenfabrikanten heb ik er ontzettend veel tijd en energie in gestoken. Voorlopig verloren tijd. Als er straks na de verkiezingen een nieuw Europarlement zit, dan begint het hele circus van oriënterende debatten en informatievergaring weer van voren af aan", aldus Buitenweg.

Slecht voor het imago van de Europese Unie
GroenLinks vreest dat het vertragingsbesluit slecht is voor het imago van Europa. Mensen klagen vaak dat het allemaal zo lang duurt in Brussel.

"Meestal kan ik dat prima verdedigen. We moeten onze beslissingen zorgvuldig nemen. Met zevenentwintig landen en met bedrijven en belangenorganisaties uit heel Europa, heb je veel overleg en debat nodig. Maar in dit geval kan ik het niet uitleggen. Het is echt onnodig om het besluit over nieuwe regels voor voedseletikettering anderhalf jaar uit te stellen", aldus Buitenweg.