Uit onderzoek van de WRR blijkt dat vervoersarmoede voor veel mensen een groot probleem is. Het gaat dan om mensen die geen geld hebben voor een auto, maar ook slecht toegang tot OV omdat er geen bus komt in de buurt of omdat het simpelweg te duur is. Dat is problematisch omdat het in de weg zit bij het vinden van werk, het reizen naar werk of het onderhouden van sociale contacten. Iemand die bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek heeft in een andere stad heeft niet genoeg geld om de trein te betalen. Of een oudere in een buitengebied kan niet met het OV naar zijn ziekenhuisafspraak. Dat leidt tot uitsluiting. GroenLinks dient daarom een voorstel in om vervoersarmoede mee te nemen in beleid.

 

GroenLinks Tweede Kamerlid Suzanne Kröger: “OV is een publieke dienst die draait om inclusiviteit. Iedereen moet mee kunnen doen. Beleid en nieuwe OV plannen moeten erop gericht zijn om kwetsbare groepen erbij te houden, niet uit te sluiten.”

GroenLinks wil dat staatssecretaris Van Velthoven erkent dat vervoersarmoede een probleem is. Het openbaar vervoer is een publieke dienst. Dat iedereen daarvan gebruik kan maken moet dus een doel zijn van de overheid. Juist nu de btw op trein- en buskaartjes omhooggaat, bestaat een risico dat nog meer mensen moeite hebben om het ov te kunnen betalen. Voor de kwetsbare groep ouderen en niet werkenden zal de btw verhoging hard aankomen. In andere landen, zoals België en Frankrijk, wordt er al specifiek beleid gemaakt om vervoersarmoede aan te pakken.