Vannacht, 24 mei werd er een compromis bereikt tussen Raad van Ministers en de delegatie van het Europees Parlement over Richtijn voor de verwijdering van Sloopauto´s.

Alexander de Roo, vice-voorzitter van de Milieucommissie van het Europees Parlement was lid van de parlementsdelegatie en juicht besluit toe.

"Het is een uitstekend resultaat en het compromis bevat alle elementen waar de Groene Fractie zich voor ingezet. We zijn verheugd over de invoer van de aansprakelijkheid vanaf 2007. Het Europees Parlement had aanvankelijk, tegen de wil van de Groene Fractie, voorgesteld pas in 2011 deze aansprakelijkheid van de producent voor de verwijdering van sloopauto´s uit het milieu te laten ingaan. Vannacht is vastgelegd dat het concept van de aansprakelijkheid van producenten, als richtlijn geldt voor toekomstige wetgeving op het terrein van milieu en consumenten bescherming in de Europese Unie. De volgende stap moet nu zijn om dit toe te passen op de richtlijn over electronisch afval, die er binnenkort aankomt."