Minister Bot heeft vandaag in een debat over de evaluatie van militaire uitzendingen gezegd dat achteraf oordelend de invasie "misschien niet verstandig" was. Eindelijk erkent een lid van de regering dat het langer doorzetten van diplomatie en verder onderzoek naar massavernietigingswapens "verstandiger" was geweest. GroenLinks wil weten of de premier (en dus het hele kabinet) dit oordeel deelt en een onafhankelijk onderzoek nu niet in de rede ligt.

Daarom zal GroenLinks morgen, tijdens de regeling van werkzaamheden in de kamer, vragen om een vervolgdebat met de premier erbij. Naast de vraag of hier sprake is van een kabinetsstandpunt, ziet GroenLinks in deze erkenning reden om opnieuw te pleiten voor een onafhankelijk onderzoek naar de besluitvorming rond de Nederlandse steun aan de invasie. Nu kabinetsleden schoorvoetend bereid lijken te zijn op een open manier terug te blikken, moeten we doorpakken. Laten we de hele voorgeschiedenis publiek onder de loep nemen, zodat we van gemaakte fouten kunnen leren. Indien nodig zullen wij een motie indienen om tot dat onderzoek te komen.

Farah Karimi