Vandaag uitte de Duitse Christen-democraat Jarzembowski, als rapporteur namens het Europees Parlement, zijn kritiek op de Commissie voorstellen voor een Europees havenbeleid. GroenLinks Europarlementariër Theo Bouwman, die namens de Groenen/EVA fractie het woord voert op dit gebied, is het deels met hem eens, maar een echt Europees havenbeleid moet volgens Bouwman veel verder gaan.

Het voorstel van Eurocommissaris De Palacio, die transport en energie in haar portefeuille heeft, werd stevig bekritiseerd door de transportcommissie van het Europees Parlement. Veel parlementariërs vinden, net als de rapporteur, dat de ondoorzichtige praktijk van staatssteun aan havens aangepakt moet worden. Dit is nodig om aan de oneerlijke concurrentie tussen havens een eind te maken.

Bouwman wil dat de Europese Unie aanzet tot coördinatie tussen havens. Deze coördinatie moet een eind maken aan de uitbreidingswedloop tussen havens, die leidt tot de aanleg van overcapaciteit en onnodige aantasting van woon- en natuurgebieden. Ook moet coördinatie zorgen voor een betere afstemming van goederenstromen door Europa. De minst milieubelastende route moet ook de goedkoopste route zijn.

Over liberalisering van de sector is nog veel discussie. Het parlement vindt eigenlijk een richtlijn voor concurrentie in de havens niet nodig. De rapporteur beperkt het richlijn-voorstel tot liberalisering van de nautische diensten (loodsen, roeiers en slepers). Juist bij deze diensten is volgens Bouwman het gevaar groot dat concurrentie leidt tot minder aandacht voor veiligheid. Dat betekent een bedreiging van arbeiders in de haven, omwonenden en het milieu. Deze dreiging wordt ook door andere leden serieus genomen.

Tot 28 augustus is er tijd om met amendementen de voorstellen te verbeteren. Commissaris De Palacio kan, zeker van de kant van Bouwman, een aantal stevige amendementen verwachten.