Vragen van de leden Karimi (GroenLinks), van Bommel (SP) en Koenders (PvdA) aan de staatssecretaris voor ontwikkelingssamenwerking.

1) Bent u op de hoogte van het voornemen van een consortium van oliemaatschappijen (onder leiding van BP) om een oliepijpleiding van Azerbeidjzan via Georgië naar Turkije aan te leggen (de zogenaamde Bakoe-Tbilisi-Ceyhan pijpleiding)?

2) Klopt het dat een gedeelte van dit project gefinancierd zal worden door de Wereldbank, de EBRD en eventueel Nederlandse exportkredietverstrekkers?

3) Bent u het eens met beweringen (van een internationale coalitie van NGO’s) dat de pijpleiding tot aanzienlijke aantasting van flora en fauna kan leiden, dat de pijpleiding kan bijdragen aan verdere politieke instabiliteit in de regio en dat oliemaatschappijen die de pijpleiding gaan aanleggen garanties hebben verworven die negatief kunnen uitpakken voor het milieu en lokale bewoners en die gedeeltelijk boven andere geldende wetten in die landen staan? Zoneen, waarom niet?

4) Bent u bereid om de Nederlandse MER-commissie op korte termijn te vragen om de milieu effect rapportage ook voor het deel van de leiding door Turkije en Azerbeidjzan te beoordelen op de ecologische en sociale aspecten van het project (zodat IFI’s de uitkomsten kunnen meenemen in hun afweging tot het al dan niet verlenen van financiering)? Zo neen, waarom niet?