Het 'historische tracé' voor de Ijzeren Rijn lijkt weer uit de kast gehaald te zijn. GroenLinks Europarlementariër Alexander de Roo heeft aan de Europese Commissie vragen gesteld over de recente ontwikkelingen rond de reactivering van de IJzeren Rijn. De Roo is van mening dat de Belgische en Nederlandse regering handelen in strijd met Europese regelgeving.

Vorige week maakte de MER-commissie (milieu effect rapporage) bekend welk tracé voor het opnieuw gebruiken van de IJzeren Rijn de beste oplossing is. Volgens deze commissie komt het oude 'historische tracé' het beste uit de bus. Het historische tracé loopt dwars door de natuurgebieden 'Weerter en Budeler bergen' en 'de Meinweg' en door de steden Weert en Roermond.

Na bekendmaking van de conclusies van dit rapport vorige week, heeft de Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat, Netelenbos, met haar Belgische en Duitse collega's werkafspraken gemaakt om medio 2002 de eerste trein op dit tracé te kunnen laten rijden. De Ministers willen reeds 15 oktober aanstaande een memorandum tekenen waarin gebruik van het historische tracé wordt vastgelegd. Dit terwijl andere alternatieven, waarbij de natuurgebieden gespaard kunnen blijven niet zijn onderzocht.

Niet alleen op lokaal en regionaal, provinciaal niveau groeit de verbazing, maar ook op nationaal niveau wordt de vraag gesteld waarom redelijke alternatieven (voor dit project) niet aan de orde komen. Het lijkt alsof er een politieke deal is gesloten tussen de Nederlandse en Belgische regeringen om de Europese en nationale spelregels te negeren en het project via het historische tracé dwars door de natuurgebieden De Meinweg en Weerter en Budeler Bergen te realiseren. Door revitalisering van de bestaande Montzen-route (R24) kan het huidige vervoer van 3,68 miljoen ton goederen per jaar vanaf de Antwerpse haven naar Duisburg gemakkelijk verdubbeld worden met aanpassingen aan het bestaande Montzen-traject. Volgens gegevens van de Waalse regering kost revitalisering slechts 16 miljoen € .

De Roo: "Volgens mij hebben de bevoegde Belgische en Nederlandse autoriteiten Europese regelgeving genegeerd door het alternatief van de Montzen-route niet te betrekken in de Milieu Effecten Beoordeling en zou alsnog een MEB opgesteld dienen te worden waarin de Montzen-route wel is opgenomen.”

Ook de Habitatrichtlijn en Vogelrichtlijn dreigen door de Belgische en Nederlandse autoriteiten genegeerd te worden. De Roo: “Er zijn geen dwingende redenen van groot openbaar belang voor Nederland om het historische tracé van de IJzeren Rijn te reactiveren. Het gaat om het goederentransport vanuit de Antwerpse haven, dat net zo goed via de bestaande Montzen-route kan verlopen. Ook andere routes in Nederland, die niet door de natuurgebieden De Meinweg en Weerter en Budeler Bergen lopen, zijn mogelijk.”

Hier de integrale tekst van de schriftelijke vragen van Alexander de Roo aan de Europese Commissie

datum: 27 september 2001

onderwerp:Politieke deal Nederland België over tracé IJzeren Rijn

tekst:De ontwikkelingen en diffuse besluitvorming rond de (reactivering van de) Ijzeren Rijn baart menigeen zorgen. Officieel is niets vastgelegd, maar volgens een persbericht van het Nederlandse ministerie van Verkeer en Waterstaat (d.d. 21 september 2001) hebben de verkeersministers van Nederland en Belgie werkafspraken gemaakt om te komen tot een besluit over de reactivering van de Ijzeren Rijn. Op 15 oktober tekenen beide ministers een Memorandum van Overeenstemming.

Intussen loopt er nog een inspraakronde aangaande de milieu-effecten van de beoogde reactivering.Niet alleen op lokaal en regionaal, provinciaal niveau groeit de verbazing, maar ook op nationaal niveau wordt de vraag gesteld waarom redelijke alternatieven (voor dit project) niet aan de orde komen. Het lijkt alsof er een politieke deal is gesloten tussen de Nederlandse en Belgische regeringen om de Europese en nationale spelregels te negeren en het project via het historische tracé dwars door de natuurgebieden De Meinweg en Weerter en Budeler Bergen te realiseren. Door revitalisering van de bestaande Montzen-route (R24) kan het huidige vervoer van 3,68 miljoen ton goederen per jaar vanaf de Antwerpse haven naar Duisburg gemakkelijk verdubbeld worden met aanpassingen aan het bestaande Montzen-traject. Volgens gegevens van de Waalse regering kost revitalisering slechts 16 miljoen € . Hebben de bevoegde Belgische en Nederlandse autoriteiten Richtlijn 97/11/EG niet genegeerd door het alternatief van de Montzen-route niet te betrekken in de Milieu Effecten Beoordeling en is de Commissie van mening dat alsnog een MEB opgesteld dient te worden waarin de Montzen-route wel is opgenomen?

Ook de Habitatrichtlijn en Vogelrichtlijn dreigen door de Belgische en Nederlandse autoriteiten genegeerd te worden. Er zijn geen dwingende redenen van groot openbaar belang voor Nederland om het historische tracé van de Ijzeren Rijn te reactiveren. Het gaat om het goederentransport vanuit de Antwerpese haven, dat net zo goed via de bestaande Montzen-route kan verlopen. Ook andere routes in Nederland, die niet door de natuurgebieden De Meinweg en Weerter en Budeler Bergen lopen, zijn mogelijk. Deelt de Commissie deze visie?

Uit antwoorden op vraag E-1216/00 (14 april 2000) blijkt dat de Commissie niet tijdig een antwoord van Nederland heeft ontvangen op de vraag of de ten aanzien van de mogelijke effecten van het project Ijzeren Rijn op de Meinweg een passende beoordeling in de zin van art. 6, lid 3, van Richtlijn 92/43/EEG is gemaakt en zo ja, wat daarvan de resultaten zijn.Heeft Nederland inmiddels voldoende en op tijd antwoorden gegeven op deze vragen van de Commissie en wat is daarvan de beoordeling door de Commissie?