Vragen van het lid Tara Oedayraj Singh Varma aan de minister van Binnenlandse Zaken over de roof van informatie uit een auto van het Landelijk Recherche Team.

1. Sinds wanneer is de minister ervan op de hoogte dat dieven hebben ingebroken in een dienstauto van het Landelijk Recherche Team van de KLPD, waarin zich een koffertje bevond met informatie over informanten en over lopende onderzoeken waarbij ondernemingen en publieke figuren betrokken zijn, zoals de Telegraaf vanochtend vermeldt?

2. Is het waar dat nog diezelfde nacht in het bijzijn van een Officier van Justitie een aantal woningen zijn doorzocht waarbij bevoegdheden uit de wet Bijzondere Opsporings Bevoegdheden (BOB) zijn toegepast, terwijl daarvoor nog geen wettelijke grondslag was?

3. Is het waar dat, zoals het ANP vandaag meldt, door (leden van) het LRT op de bewuste avond gehandeld is tegen de geldende richtlijnen voor de omgang met gevoelige informatie? Wat is het oordeel van de minister?

4. Op welk moment zijn de twee verdachten in deze zaak aangehouden? Kan de minister aangeven of de verdachten onderdeel uitmaken of contact hebben met de georganiseerde zware criminaliteit, die het op informatie uit de LRT-auto gemunt hadden? Is het waar dat deze verdachten niet vervolgd worden uit angst voor het bekendworden van de ontvreemding van gevoelige informatie?

5. Kan de minister nagaan of de buit (een organizer, schrijfblok, diverse papieren en privezaken) inderdaad volledig is teruggevonden, zoals het artikel suggereert? Wanneer en hoe is dat gebeurd? Hoe komt de minister aan zijn informatie? Kan de minister uitsluiten dat er gevoelig of compromitterend materiaal in handen van criminelen is terechtgekomen?

6. Onderschrijft de minister de uitspraak van een in het artikel niet bij naam genoemde Officier van Justitie dat voornoemd voorval een blamage voor de KLPD is, vooral na de eerdere inbraak bij het LRT in 1996? Welke maatregelen heeft de minister genomen tegen de bewuste leden van van het LRT/KLPD, en welke heeft hij in petto om dergelijke blunders in de toekomst te voorkomen?