Vragen Hugo van der Steenhoven en Mohamed Rabbae aan de ministers van Verkeer en Waterstaat, VROM en Economische zaken

1. Heeft u kennisgenomen van het artikel in het Parool van 21 maart 2000 “Cisco forceert parkeerbeleid”? Klopt het dat de minister van Economische zaken pleit voor het loslaten van de landelijke parkeernormen bij bedrijven?

2. Kan deze visie worden geïnterpreteerd als het afschaffen van de parkeernormen van het ABC-locatiebeleid?

3. Geldt uw oproep om de parkeernormen voor de B locatie van Cisco niet meer per definitie te volgen, ook voor andere steden?

4. Heeft het bedrijf Cisco direct aan u of aan u via de gemeente Amsterdam wensen gepresenteerd met betrekking tot bereikbaarheid in het algemeen en parkeernormen in het bijzonder?

5. Welke afspraken zijn er met het bedrijf gemaakt met betrekking tot vervoersmanagement?

6. Bent u met ons van mening dat de vestigingslocatie van Cisco heel goed met het openbaar vervoer bereikbaar is?

7. Onderschrijft u het nut van parkeerbeleid in het algemeen om de automobiliteit te beperken, openbaar vervoer en fietsvervoer te stimuleren en de leefbaarheid van steden te vergroten?

8. Deelt u de mening dat het in nationaal belang is, ter bestrijding van de files op rijkswegen en ter realisatie van milieudoelstellingen dat er in individuele gemeenten een parkeerbeleid gevoerd wordt?

9. Acht u het, gezien de concurrentie tussen individuele gemeenten, noodzakelijk om een landelijk parkeerbeleid te voeren? Zo nee, waarom niet?

10. Hoever staat het met het in het regeerakkoord aangekondigde onderzoek, naar de mogelijke bijdrage van het parkeerbeleid aan het oplossen van de congestieproblematiek?