Vragen van de leden Karimi en M.B. Vos (beiden GroenLinks) aan de minister van Buitenlandse Zaken en de staatssecretaris van Economische Zaken

1. Kent u het artikel "Mensenrechten staan los van handel" uit het Financieele Dagblad, d.d. 10 mei 2000?

2. Bent u het eens met de ontkoppeling van wereldhandel en mensenrechten door Lamy, de Eurocommissaris voor handel? Kunt u uw standpunt toelichten?

3. Of deelt u de mening van de meerderheid van het Amerikaanse Congres dat een permanente handelsrelatie niet te rijmen valt met de mensenrechtenschendingen in China (als het gewelddadig ingrijpen in 1989 van het Chinese leger op het Plein van de Hemelse Vrede en meer recent de politieacties tegen de Falung Gong)? Kunt u uw standpunt toelichten?

4. In hoeverre denkt u dat de houding van de meerderheid van het Amerikaanse Congres voorkomt uit een verkapte vorm van protectionisme?

5. Deelt u de mening van president Clinton dat normale permanente handelsrelaties van vitaal belang zijn voor het tegengaan van escalaties op buitenlands gebied, als een verslechtering van de relatie tussen Taiwan en China?

6. Zo ja, hoe denkt u te bereiken dat normale permanente handelsrelaties een positieve invloed kunnen hebben op het Chinese beleid, als tegelijkertijd een ontkoppeling plaatsvindt tussen wereldhandel en mensenrechten? Is het juist niet van zeer groot belang om een sterker verband te leggen tussen wereldhandel en mensenrechten?

7. Bent u bereid om Lamy aan te spreken op de noodzakelijkheid van het leggen van een relatie tussen wereldhandel en mensenrechten? Zo nee, waarom niet?

8. Door welke Europese landen wordt de ontkoppeling van mensenrechten en wereldhandel, zoals uitgedragen door Lamy, gesteund?