Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren stelt vragen aan minister Maxime Verhagen over het gemak waarmee hij over een uitspraak van de Raad van State heenstapte. Dat meldde zij in het AVRO Radio 1-programma Vrijdagmiddag Live. De Raad blokkeerde de bouw van een kolencentrale in de Eemshaven, omdat de plannen niet voldoen aan de natuur- en milieunormen. Verhagen hekelde vervolgens 'hoe moeilijk het is om in Nederland ergens een vergunning voor te krijgen.'

Van Tongeren vindt het ongepast dat een minister zo makkelijk  een uitspraak van de hoogste bestuursrechter diskwalificeert.

“Verhagen zit er voor het belang van zijn burgers en is gehouden aan de rechtsstaat. Nu lijkt het alsof alleen de fossiele energielobby telt. Dit klinkt toch een beetje alsof je een 3 haalt voor je proefwerk en dan klaagt dat de stof te moeilijk was, terwijl je gewoon beter je best had moeten doen."

Van Tongeren stelt de minister vragen over zijn uitspraken en wil die in de Kamer bediscussieren.

Het kabinet moet zich realiseren dat dit een uitgelezen kans is om de Nederlandse energievoorziening te vergroenen.

Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren bij Vrijdagmiddag live op Radio 1, 26 augustus