Nu de afsluiting van de klimaattop in Durban dichterbij komt, volgen de ontwikkelingen elkaar steeds sneller op. Lees hier de updates van het liveblog dat we op vrijdag bijhielden. Zaterdag gaan we verder met livebloggen.

(Tijden zijn lokaal, in Nederland is het een uur vroeger)

00.45u Zo, de teksten staan online. Morgenochtend gaan we weer gezellig door. Ook onze eigen Bas Eickhout is niet ontevreden met de voorliggende teksten. Maar goed, er zijn nog wat hobbels en stemmingen te gaan.

00.15u De nieuwe teksten waarover een akkoord moet komen zijn binnen en lijken een grote verbetering te zijn ten opzichte van de vorige versies. Dat geeft hoop. De Ministers zijn nu bijeen, wij zullen zo richting hotel gaan want pas om 10 uur wordt er plenair vergaderd.

23.50u Op EuropaNu is het bericht te lezen over de grootte van de Nederlandse delegatie, een gezamenlijk onderzoek van ANP en Sargasso

22.50u Ook Bram Schilham van de NOS is in Durban en constateerde dat het bedrijfsleven harder lijkt te lopen voor ambitieus klimaatbeleid dan de de politici. Philips is er daar een van. Zij wonnen eerder deze week een prijs in Durban om die reden.

22.35u Volgens John Vidal van de Guardian is de Indiase minister Jayanthi Natarajan op weg de sleutelfiguur van Durban te worden. India heeft grote bezwaren tegen de huidge voorstellen, maar was dat ook al over de aanzienlijk verdergaande voorstellen van de EU. De Verenigde Staten staan dus mogelijk niet alleen aan het einde van de rit wat een mogelijke "goede" afloop in de weg zou kunnen staan.

22.20u De geruchten zijn net als ieder jaar. We stoppen er zo mee en gaan morgen verder. Je zou bijna hopen dat het waar is want dit wachten is - ook als elk jaar - slopend.

21.45u De "indaba" sessie met ministers is gestopt, terwijl er door de Zuid-Afrikanen aan een nieuwe tekst wordt gewerkt. Er waren veel bezwaren tegen de eerste concepttekst van de Zuid-Afrikanen, zo vonden de EU en de eilandstaten de tekst te zwak. De ministers gaan nu eten, de nieuwe tekst wordt rond middernacht verwacht.

19.20u Hier is trouwens de tekst waarover nu vergaderd wordt.

19.10u Dat Nederland overigens een van kleinste delegaties is en geen voorloper meer is op klimaatbleid blijkt ook wel uit het hok waar ze gevestigd zijn. Vrijwel alle landen hebben wel posters over klimaatverandering aan de muren en stralen urgentie uit. Nederland heeft posters met "Pioneers in Business".

19.00u Hedegaard schijnt in een besloten vergadering hard uit te vallen tegen de teksten die nu voorliggen. Ze kiest de kant van de Island Nations, die ook zich fel tegen de teksten hebben uitgesproken. Met de voorliggende teksten zouden die namelijk onder de zee verdwijnen.

18.12u: Sargasso en het ANP hebben bekeken hoe groot de delegaties zijn. Nederland was ooit voorloper op klimaatbeleid, maar dat lijkt definitef verleden tijd.

17.50u: Delegaties lopen heen en weer en wordt heel wat gespind door landen, NGO's en politici.

17.10u Op de liveblog van de Guardian laat het WNF weten dat er nog tijd is, maar dat ze het somber inzien: "Onbegrijpelijk dat er geen stappen gezet worden: alleen al in de VS waren afgelopen jaar veertien rampen door extreem weer die ieder meer dan een miljard aan schade opleverden. In de hoorn van Afrika vindt de ergste droogte in zestig jaar plaats." Iedereen is nu de nieuwe teksten aan het lezen, zometeen zullen de reacties binnenstromen en gaat het grote onderhandelen beginnen.

16.35u: Inmiddels is @KumiNaidoo - executive director van Greenpeace - in handboeien afgevoerd naar het schijnt. Hij leidde het protest van de Island Nations.

16.30u: De teksten van de Zuid-Afrikanen komen door. Lijkt erop dat ze de Roadmap zoals voorgesteld door EU sterk willen afzwakken in de hoop consensus te krijgen. Eerste tekenen zijn dat ze de Tipp-Ex iets te enthousiast gebruikt hebben.

15.45u: De Europeanen spelen het hard. Zie hier een statement:

Statement on behalf of the EU and its 27 Member States

Yesterday, we attended a meeting Chaired by the COP Presidency where we negotiated until 4 o’clock in the morning.
These negotiations did not bring movement  from the side of the major economies. We noted only a few positive messages, including from Brazil, and from our hosts – the Republic of South Africa.
The EU will not support an outcome which is not going to properly address the urgent need for action and clear decisions mapping out next steps that would deliver the 2 C objective we need.
We are still ready, waiting.

15.00u: Zojuist een protest van de "Island Nations" in de wandelgangen van #COP17 op z'n Occupies.

13.15u: Naast India, China en de VS hebben ook de NGOs bezwaren tegen de Roadmap. Eurocommissaris Hedegaard gebruikt deze laatste dag om de drie landen om te krijgen.

12.00u: Eurocommissaris Hedegaard van Klimaat lijkt te hinten op een alles-of-nietsdeal. Als de drie 'groten' (India, China en de VS) niet bewegen, dan zal de EU geen tweede periode van het Kyoto-protocol accepteren. “Sorry vrienden, we hebben alles geprobeerd,” is op een gegeven moment het antwoord volgens Hedegaard.

11.30u: Gisteravond was er wat onduidelijkheid over de positie van de VS. In de persconferentie van de VS gaf hoofdonderhandelaar Tod Stern aan dat de VS de EU positie voor een Roadmap kon ondersteunen. Vannacht kwam hij hierop terug door aan te geven dat de VS geen voorstander zijn van een bindend klimaatakkoord en een flexibel tijdsschema steunen.

11.00u: Vanochtend verscheen een gezamenlijk bericht van de eilandstaten (AOSIS), de minst ontwikkelde landen (LDCs) en de EU waarin de steun werd verklaard aan een ambitieuze uitkomst van de  klimaattop en een Roadmap naar een bindend akkoord waarin alle vervuilers moeten bijdragen.

10.00u: Waar staan we nu?
120 landen waaronder Brazilië, Japan, Canada en vele Afrikaanse landen steunen het EU-voorstel voor een Roadmap (tijdspad) naar een nieuw wereldwijd klimaatakkoord. Onder dit akkoord zouden alle vervuilers van zowel ontwikkelde als ontwikkelingslanden een overeenkomst ondertekenen in 2015 zodat het in 2020 in werking kan treden.

Lees het laatste nieuws over de klimaattop in Durban in ons dossier Klimaat.