Wageningen is verkozen tot Solar City 2013 tijdens het Nationaal Zonne-energiedebat op 13 mei. Op de foto een trotse GroenLinks-wethouder Lex Hoefsloot en zijn projectteam, Rogier Coenraads en Jacqueline Oosterwijk. De jury prees niet alleen de groei in aantallen zonnepanelen, maar ook de manier waarop Wageningen de burger erbij betrekt.

De vakjury: "De gemeente Wageningen kent niet alleen een hoge zonnepaneeldichtheid, maar bevindt zich ook erg dicht bij de burger. Niet alleen door informatiebijeenkomsten met bewoners die de stichting Zonne-energie Wageningen onder andere organiseert, maar vooral ook door de diversiteit van de vele initiatieven. Wat de jury bijzonder waardeert is dat Wageningen ook actief marktbelemmeringen aanpakt, zoals de ‘split incentive’ en de salderingsproblematiek."

In een driestrijd wist de Wageningen de Friese gemeente Leeuwarden (met GroenLinks-wethouder Isabelle Diks) en het Zuid-Hollandse Goeree-Overflakkee achter zich te houden.

De jury bestond uit vertegenwoordigers van Holland Solar, Agentschap NL, Vereniging Eigen Huis en UNETO-VNI.

De Solar City 2013-verkiezing werd georganiseerd als onderdeel van de Europese promotiecampagne Solar Days. Lees meer op de site van Solar Days.