Gisteren is er in het Europees Parlement gestemd over Galileo. Het enthousiasme dat er ooit was voor het satellietnavigatiesysteem is aan het temperen, maar de voorstanders zijn nog in de meerderheid. GroenLinks Europarlementariër Theo Bouwman vindt echter steeds meer bijval voor zijn kritiek op het satellietnavigatiesysteem Galileo.

Galileo is een nieuw te ontwikkelen satellietnavigatiesysteem, dat een alternatief moet vormen voor het Amerikaanse Global Positioning System (GPS). Met een satellietnavigatiesysteem kan de gebruiker precies zien, waar men zich op aarde bevindt. Bouwman die in de transportcommissie van het Europees Parlement zit, ziet geen voordelen van een Europese copy van het GPS systeem en is dan ook geen voorstander van Galileo. Bouwman: "Logistiek gezien is het systeem overbodig, het is onwaarschijnlijk dat Galileo financieel rendabel wordt en bovendien heb ik grote twijfels bij het civiele karakter van Galileo. Waarschijnlijker is dat de militaire component zeker zo belangrijk wordt, maar hierover wordt in de stukken in alle talen gezwegen."

Twee jaar geleden stond Bouwman nog zo goed als alleen in zijn kritiek op Galileo, daar lijkt vandaag verandering in te zijn gekomen. Bij de stemming viel het hem op, dat reeds twintig procent van de Europarlementariërs vraagtekens zet bij de ontwikkeling van Galileo. Bouwman: "De tegenstanders zijn in alle politieke gelederen te vinden. Lang geleden was bijna de hele groene fractie voorstander, inmiddels is meer dan de helft van hen tegen. Door de fracties heen zie je dat vooral de Duitsers, Nederlanders en de Britten vraagtekens zetten bij de ontwikkeling van een Europees satellietnavigatiesysteem."

De salamitactiek, die Bouwman reeds voorspelde, wordt op Galileo toegepast. Steeds wordt een klein beetje geld gegeven om door te gaan met de ontwikkeling van het systeem. Toen de Europese ministers van Financiën het plan wilden afblazen omdat het bedrijfsleven niet mee wilde financieren, een voorwaarde voor Galileo, kwam het bedrijfsleven ineens met tweehonderd miljoen Euro over de brug. Op de totale ontwikkelingskosten van 3,25 miljard is dat natuurlijk peanuts, maar zo besloten de Europese transport ministers vervolgens; Galileo mocht door. Bouwman: "Als in 2005 de satellieten de lucht in moeten, dan pas gaat het echt veel geld kosten. Uiteindelijk moet het bedrijfsleven anderhalf miljard Euro gaan bijdrage. De garanities dat die ook echt over de brug komen, zijn er niet.” In 2008 zou het systeem operationeel moeten zijn. “Hopelijk komen meer parlementariërs voor die tijd tot inkeer en wordt de Galileo-trein op tijd gestopt."