Hoewel ik zelf geen fan ben van gedetailleerde regeltjes die ondernemers het leven onnodig zuur maken, ben ik een groot voorstander van Europese regelgeving om het verkeer schoner te maken. Omdat het een feit is dat het wegverkeer schoner moet. En omdat dit, wil men de sector behoeden voor oneerlijke concurrentie, alleen via Europa kan.

Een recente voorzet van de Europese Commissie om lidstaten aan te moedigen om door belastingsvoordelen de roetfilter te promoten is een voorbeeld van een positieve Brusselse aanpak. De rol van het Europees Parlement is echter cruciaal om zowel de Europese Commissie als de lidstaten  bij de les te houden.

De tijd dat Nederland qua milieuwetgeving het voorlopertje in de Europese klas was, is jammer genoeg lang vervlogen. Integendeel, Brussel moet Den Haag maar al te vaak op de vingers tikken als het gaat om navolging van Europese milieuregelgeving. Terwijl wij toch als eersten het belang ervan zouden moeten inzien. De Rijksdienst voor Volksgezondheid en Milieu publiceerde vorig jaar een kaart waarop de luchtvervuiling op aarde te zien was. Op de plek waar Nederland zou moeten liggen zie je enkel een rode vlek - we leven in één van de drie meest vervuilde gebieden ter wereld.

De antwoorden hierop van de Nederlandse regering zijn vaak halfslachtig. Ingegeven door de angst om onze concurrentiepositie in gevaar te brengen, blijven echt creatieve invallen achterwege. De afgelopen zomer door staatssecretaris Van Geel gepresenteerde Nota Verkeersemissies, waarvan wij hoge verwachtingen hadden, bleek een lege huls te zijn zonder vernieuwende voorstellen. Op EU-niveau wordt gelukkig vaker gezocht naar oplossingen. Vooral dankzij constante druk vanuit het Europees Parlement.

Onlangs heeft de Europese Commissie een belangrijke stap gezet door de lidstaten aan te moedigen om de uitstoot van roetdeeltjes door dieselmotoren terug te dringen. Nederland, Frankrijk en Duitsland hadden eerder aangekondigd plannen in die richting te hebben. De Commissie stelt nu voor om personenvoertuigen met een maximumuitstoot van 5 mg schadelijke roetdeeltjes per kilometer in aanmerking te laten komen voor de belastingvoordelen. Dat is 80 % minder dan de nu toegestane maximumuitstoot van 25 mg. per kilometer.

Roetdeeltjes in de lucht zijn schadelijk voor de gezondheid, en kunnen leiden tot chronische longaandoeningen, longkanker en hartklachten. Dieselauto's zijn de belangrijkste schuldigen van de aanwezigheid van roetdeeltjes in de lucht. De fiscale aanmoediging is dus een goede eerste stap, maar wat de Groenen in het Europees Parlement betreft kan het nog veel beter. Vrachtwagens zijn de grootste veroorzakers van roetuitstoot, en het zou dus geen luxe zijn om werk te maken van een vervroegde invoering van Europa-wijde maatregelen om in het vrachtvervoer de roetfilter te introduceren.

Het onbegrijpelijke in deze vind ik vaak dat hoewel de techniek al lang twee stappen verder is, en in staat is om schone voertuigen te fabriceren, de autofabrikanten vasthouden aan de productie van vervuilende wagens. Wat mij betreft is het dan ook de taak van de overheid, in Europees verband natuurlijk, om de fabrikanten aan strengere regels te laten voldoen. Vandaar ook dat wij als Parlement vorige maand de Europese Commissie hebben opgeroepen om met voorstellen te komen voor bindende CO2-limieten voor nieuwe motorvoertuigen. Het moge duidelijk zijn: de weg naar een schoner verkeer loopt via de Brusselse Wiertzstraat - het kleine straatje waaraan het Europees Parlement gevestigd is.

Joost Lagendijk is Lid van het Europees Parlement voor GroenLinks