GroenLinks is negatief over het wetsvoorstel Wet Personenvervoer 2000 dat deze week behandeld wordt in de Kamer. De Wet leidt tot een situatie met vele bevoegde overheden en vervoer-bedrijven, maar regelt niets om een gedesintegreerde lappendeken te voorkomen.

De verplichting tot marktwerking wekt bovendien verbazing. Als marktwerking echt zo heilzaam is kunnen de bevoegde overheden daar ook zelf voor kiezen. Blijkbaar twijfelt de minister zelf ook aan het succes van marktwerking, gezien de verplichting die ze oplegt. Bovendien zal de haast waarmee nu moet worden aanbesteed, de kwaliteit van het ov niet ten goede komen.

GroenLinks komt met amendementen om de wet op de volgende punten te verbeteren:

- geen verplichting tot aanbesteding, doch een recht

- coördinatie van het gebiedsgrens overschrijdend vervoer moet taak van de minister worden

- uniforme kaartsystemen voor trein en overig ov

- uniforme toegankelijkheid van het ov voor gehandicapten en fietsvervoer

- mogelijkheid tot het stellen van landelijke maximum tarieven

- gratis ov-reisinformatie

- geen Nederlandse regels aan het maximum marktaandeel van ov-bedrijven

- nu niet vastleggen dat aanbesteding na 2003 wordt uitgebreid

GroenLinks wil verder over een aantal jaren een evaluatie, aan de hand van duidelijke toetsingscriteria. Pas als marktwerking voor de reiziger duidelijk verbetering heeft gebracht moet er besloten worden over eventuele verdere stappen.