In het kort:

• Op 15 maart kun je – naast de Provinciale Staten – ook stemmen voor de waterschapsverkiezingen.
  • De waterschappen zijn een aparte bestuurslaag in Nederland, die helemaal gaat over... ons water!
  • GroenLinks is ook vertegenwoordigd bij deze verkiezingen. Wij steunen Water Natuurlijk, samen met D66, Natuurmonumenten en andere natuurorganisaties.
  • Stem je op Water Natuurlijk, dan stem je voor groen waterbeheer, bescherming van de biodiversiteit én voldoende schoon water voor bewoners in heel Nederland.

Wat doen de waterschappen?

Er zijn in totaal 21 waterschappen in Nederland. Elk waterschap heeft een bestuur, dat verantwoordelijk is voor drie dingen:

• Zorgen dat er genoeg water is voor inwoners, bedrijven en de landbouw.
  • Zorgen dat er schoon water is. In de natuur én uit je kraan.
  • Zorgen dat we beschermd zijn en blijven tegen wateroverlast

Natuurlijk is elke partij in principe voor deze doelen: we willen allemaal voldoende, veilig en schoon water. Toch staan waterschappen soms voor ingewikkelde keuzes. Zo bepalen ze bij droogte waar de waterreserves naartoe gaan: woonhuizen of bedrijven. Door klimaatverandering komt droogte en wateroverlast allebei steeds vaker voor. Ook bepalen de waterschappen het grondwaterpeil: laag om de landbouw te helpen, of hoog zodat er minder stikstof uit de bodem vrijkomt. Daarom maakt je stem bij de verkiezingen veel verschil.

"Water Natuurlijk wil investeren in het vasthouden van water en een hogere grondwaterstand. Dit draagt bij aan herstel van de biodiversiteit, en beschermt tegen droogte en wateroverlast."

Waarom moet ik op Water Natuurlijk stemmen?

Water Natuurlijk is de grootste waterschapspartij van Nederland. De partij doet in elk waterschap mee en zit in 18 van de 21 waterschappen in het dagelijks bestuur. De belangrijkste reden dat wij Water Natuurlijk steunen: de partij stelt de natuur centraal.

"Water Natuurlijk pleit voor de aanleg van natuurlijke oevers en vismigratieverbindingen, zodat flora en fauna zich kunnen herstellen. Kortom: meer groene keuzes in het beheer van ons water en de bescherming van onze leefomgeving."

De Nederlandse natuur is flink beschadigd door stikstof en vervuiling. Minder dan 1% van het Nederlandse oppervlaktewater voldoet aan de Europese richtlijn. Daarmee bungelen we onderaan de Europese ranglijst. Water Natuurlijk wil dat verbeteren. Dit kan niet in één keer: er zijn jaren van groen beleid voor nodig. Dat betekent vervuiling aanpakken bij de bron, streng handhaven op schadelijke stoffen, en boeren ondersteunen met de overstap naar natuurinclusieve landbouw.

GroenLinks staat volledig achter deze aanpak, daarom steunen wij Water Natuurlijk. Doe jij met ons mee?