Wijnand Duyvendak brengt vrijdag 3 mei een bezoek aan de Hoeksche Waard. Dit is een waardevol open landschap ten zuiden van Rotterdam-Rijnmond, dat wordt bedreigd door de aanleg van honderden hectaren bedrijventerrein.

Om 18.00u wordt symbolisch een lans gebroken voor het behoud van de Hoeksche Waard als ‘groene long’ van Zuid-Holland. Van 19.00u tot 20.30u zal Wijnand in debat gaan met voor- en tegenstanders van de aanleg van het bedrijventerrein.

17.45u

Naar natuurgebied 'Groot-Koninkrijk': vertrek vanaf gemeentehuis 's-Gravendeel (Korte Smidsweg 22, ’s-Gravendeel).

18.00u – 18.30u

Wijnand Duyvendak verklaart de gehele Hoeksche Waard tot Nationaal Landschap. Hij zal knotwilgen planten langs de Oude Maas, in een prachtig poldergebied dat wordt bedreigd door de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening. Nu nog wordt het gebied, het 'Groot-Koninkrijk', bevolkt door vogels, schapen en lammetjes, en biedt het prachtige vergezichten op het open landschap van de Hoeksche Waard. Met het planten van de bomen wordt symbolisch een dam opgeworpen tegen de oprukkende bedrijven vanuit Rotterdam en Dordrecht.

19.00u – 20.30u

Debat tussen voor- en tegenstanders van het regionaal bedrijventerrein. Met:

- Wijnand Duyvendak, kandidaat-Kamerlid voor GroenLinks.

- Gevraagd: Winny de Jong, kandidaat-Kamerlid voor Lijst Pim Fortuyn.

- Dhr. J. Kievit, voorzitter Hoekschewaards Landschap.

- Dhr. G. de Man, wethouder Oud-Beijerland, voorzitter van de portefeuillehouders ‘Ruimte’ in de Hoeksche Waard.

- Dhr. H.C. van Driel, wethouder ’s-Gravendeel.

Locatie: Zalencentrum Concordia, Doctor Bossersstraat 11, ’s-Gravendeel.