De Europese economie zakt in en de werkloosheid loopt snel op. Onlangs kreeg Wim Kok van de Europese regeringsleiders de opdracht uit te zoeken waarom het Europees werkgelegenheidsbeleid niet werkt. Woensdag 21 mei besprak Kok zijn task-force met de werkgelegenheidscommissie in het Europees Parlement.

Half jaar
Het Europees werkgelegenheidsbeleid heeft een stevige impuls nodig. Er zijn stapels plannen en doelstellingen, maar die lijken niet te werken. Kok's task force moet in een half jaar uitzoeken waarom dat zo is en met voorstellen komen om te zorgen dat het wel gaat werken. Geen nieuw beleid, maar concrete, daadkrachtige en relevante voorstellen waarmee de uitvoering van bestaand beleid kan worden vlotgetrokken.

Snelle komst
Woensdag 21 mei sprak Kok in het Europees Parlement, op uitnodiging van de commissie werkgelegenheid en sociale zaken. Zijn snelle komst naar het Europees Parlement werd door de europarlementariërs zeer gewaardeerd. Het Europees Parlement was aanvankelijk zeer kritisch over de task-force aangezien die in principe het werk van de Europese Commissie gaat doen. Bouwman: “Door toch snel in het parlement aan te horen, is het grootste cynisme afgebrokkeld en de weerstand getemperd.”

Mandaat en plannen
GroenLinks-europarlementarier Theo Bouwman, voorzitter van deze werkgelegenheidscommissie, ontving Kok en vroeg hem het mandaat en de plannen van de task-force toe te lichten. Kok zette uiteen dat zijn task-force collega's, zeven experts uit verschillende lidstaten, inmiddels vier prioritaire thema's hebben vastgesteld:
1. Aanpassingsvermogen van de arbeidsmarkt (flexibiliteit en zekerheid, ondernemerschap, herstructurering);
2. Arbeidsaanbod (participatie van ouderen, werk lonend maken, immigratie, landurige werkloosheid en participatie van gehandicapten);
3. Investeren in menselijk kapitaal (levens lang leren, jeugdwerkloosheid);
4. Goed bestuur (betrokkenheid sociale partners en maatschappelijke organisaties op diverse niveau's);

Andere aanpak
De leden van het Europees Parlement drukten Kok op het hart niet alleen naar werkgelegenheid te kijken, maar ook de lidstaten te vragen een concreet doel te stellen voor de bestrijding van de werkloosheid. Theo Bouwman: "Op dit moment is het 'alle hens aan dek' om de werkloosheid aan te pakken. De werkgelegenheidsagenda is nog teveel gericht op de hoogconjunctuur van enkele jaren terug. Nu is een deel van Europa in een recessie. Dat vraagt om een heel andere aanpak.”

Ouderen
Zolang er een enorme jeugdwerkloosheid heeft het volgens Bouwman geen zin ouderen langer te laten doorwerken of zelfs tot hun 65e te laten solliciteren. Bouwman: “Het is nu de tijd om duidelijke keuzes te maken. We hopen dan ook dat Kok de lidstaten kan wijzen op hun verantwoordelijkheden en de noodzaak om hier en daar een heilig huisje te laten sneuvelen. Kok's uitspraak dat hij, in tegenstelling tot veel ministers en regeringsleiders, niet herkozen hoeft te worden, schept dan ook verwachtingen."