Gisteren stemde de commissie werkgelegenheid en sociale zaken van het Europees Parlement ermee in dat zelfstandige vrachtwagenchauffeurs moeten voldoen aan dezelfde maximale werktijden als truckers in loondienst. Zij mogen gemiddeld maximaal 48 uur per week werken, terwijl onafhankelijke chauffeurs nu nog buiten deze regeling vallen. Daardoor kunnen ze een gevaar op de weg vormen.

GroenLinks-Europarlementariër Marije Cornelissen stemde daarom tegen het voorstel om zelfstandigen uit te zonderen van de geldende maximumwerktijden: "De veiligheid op de weg is gebaat bij truckers die niet oververmoeid achter het stuur kruipen. Bovendien voorkomt deze richtlijn oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden via schijnzelfstandigheid. Wij willen het risico tegen gaan dat chauffeurs in loondienst gedwongen worden om als zelfstandige te werken om de regels te omzeilen.”

 Het CDA en de Vereniging Eigen Rijders Nederland zijn bang dat chauffeurs door deze wetgeving hun administratie niet naast hun andere werk kunnen doen. “Maar hen kan ik geruststellen. Administratietaken vallen volgens de richtlijn namelijk buiten werktijd en mogen dus bovenop de 48 uur werktijd gedaan worden", reageert Cornelissen.

 Cornelissen vindt de voorspelling van het CDA dat de EU deze wetgeving zou uitbreiden naar andere zelfstandigen onzin: "De transportsector is een bijzondere sector die bijzondere regels vereist. Uitgeputte vrachtwagenchauffeurs zijn een gevaar op de weg. Dit gevaar bestaat niet voor winkeliers of andere ondernemers."