De koning moet zonnepanelen kunnen plaatsen op Huis ten Bosch en andere paleizen. Dit stelt GroenLinks-Tweede Kamerlid Nevin Özütok vandaag bij de begrotingsbehandeling Algemene Zaken. De koning heeft tijdens een werkbezoek in juli aangegeven graag zonnepanelen op paleis Huis ten Bosch te willen, maar te stuiten op ingewikkelde regelgeving. GroenLinks vraagt premier Rutte als verantwoordelijke voor het koninklijk huis de koning de helpende hand te bieden.
Nevin Özütok: “Net als veel Nederlanders wil de koning graag zonnepanelen na de verbouwing van zijn huis. Het is zonde als dit goede voornemen strandt wegens te strenge regelgeving. Het is best mogelijk om zonnepanelen op Huis ten Bosch te plaatsen, met behoud van het mooie karakter van het pand. De overheid moet een goede huisbaas zijn en de koning de helpende hand reiken.”    Wat GroenLinks betreft gaan we bij duurzaamheidsplannen voor de koninklijke paleizen van een ‘nee, nooit’ naar een ‘ja, mits’. Daarbij denkt de partij bijvoorbeeld aan de keuze voor zonnepanelen die uit het zicht liggen en passen bij de structuur van een dak.    Eind 2018, begin 2019 gaat de koning met zijn gezin verhuizen naar Paleis Huis ten Bosch in Den Haag. Paleis Huis ten Bosch, het Paleis op de Dam en Paleis Noordeinde zijn rijksmonumenten en eigendom van de RijksgebouwendienstVanwege de omvang van de paleizen is de winst voor het milieu bij verduurzaming aanzienlijk.    De Zweedse koning heeft het afgelopen voorjaar al het goede voorbeeld gegeven. Op het dak van het koninklijk paleis in het centrum van Stockholm zijn toen 600 zonnepanelen geplaatst.