GroenLinks-Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren pleit vanavond bij de behandeling van de Schipholwet voor een eerlijk speelveld voor alle vervoersvormen. ‘Het is te gek voor woorden dat dit kabinet zelfs de wet wil wijzigen om de concurrentiepositie van luchthaven Schiphol en de KLM te bevorderen. Andere belangen, zoals die van het milieu en de omwonenden worden volstrekt genegeerd.’ Van Tongeren stelt samen met GroenLinks Amsterdam-raadslid Zeeger Ernsting voor om de Autoriteit Consument en Markt (ACM) te laten onderzoeken of er sprake is van eerlijke concurrentie.

‘Nu kiezen mensen nog voor een vluchtje Amsterdam-Berlijn, omdat dat stukken goedkoper is. De milieuaanslag van vliegen is immers enorm vergeleken bij het duurzame alternatief van de trein. Het stunten met ticketprijzen wordt echter nota bene door de overheid zélf gestimuleerd. Dat moet écht veranderen’, aldus Van Tongeren.

Zeeger Ernsting, GroenLinks-raadslid in Amsterdam, is het daarmee eens: ‘Het is moeilijk te verkroppen dat de Rijksoverheid volop inzet op verdere groei van het luchtverkeer, terwijl de negatieve gevolgen daarvan in de vorm van luchtverontreiniging en lawaai eenzijdig worden afgewenteld op de inwoners van Amsterdam en andere omliggende gemeenten.’

De Tweede Kamer spreekt vandaag over de Schipholwet. Daarin staat stelt het kabinet verregaande maatregelen voor om de concurrentiepositie van Schiphol en de KLM te verbeteren. GroenLinks wil dat staatssecretaris Dijksma (Milieu) echter werk maakt van een eerlijke speelveld, zodat schoon vervoer een eerlijke kans krijgt.