GroenLinks vindt het verlenen van staatssteun aan Leaseplan benut moet worden om de hele leasebranche verregaand te vergroenen. Als zelfs Obama groene eisen stelt aan eventuele steun voor de Amerikaanse auto-industrie, kan Nederland niet achterblijven.

In de leasesector is de afgelopen jaren enorm geprofiteerd van de grote vraag naar automobiliteit. GroenLinks wil dat er voorwaarden gesteld worden aan steun van Leaseplan: Het is niet meer van deze tijd dat de staat het rondrijden met grote leaseauto’s onbeperkt stimuleert. Dat moet anders.

GroenLinks wil dat minister Bos de voorwaarde aan Leaseplan stelt, dat zij alleen nog auto’s gaat uitleasen in de A, B en C-categorie. Dat wil zeggen auto’s die net zo zuinig of zuiniger zijn dan gemiddeld. Bos moet ook zelf aan de bak. GroenLinks wil dat de fiscale bijtelling van grote onzuinige leaseauto’s fors omhoog gaat, terwijl zeer zuinige auto’s minder hoeven te gaan betalen. Die maatregel werkt, dus moet worden aangescherpt. Bovendien wil GroenLinks een verbod op leasecontracten, waarbij de benzine inbegrepen is. Juist dit soort contracten leidt tot ongebreideld autogebruik.

Tot slot wil GroenLinks dat leasebedrijven verplicht worden openbaar vervoersarrangementen aan te bieden in hun leasecontracten, zodat werknemers de keus krijgen. Dat komt nog te weinig voor.

 

Reageer op dit artikel in het forum.