Homoseksualiteit was in die jaren in de VS verboden, en de bar Stonewall in New York was een van de weinige plekken waar het enigszins veilig was voor LHBTQIA+-personen om uit te gaan. Op 28 en 29 juni vonden invallen plaats, waartegen de aanwezigen zich verzetten. In nasleep van de rellen ontstonden organisaties die zich inzetten voor het legaliseren van homoseksualiteit in de VS, met marsen en demonstraties. In 1970 werden de eerste Prides ooit gehouden. Nederland volgde in 1977.

Pas later werd Pride naast een protest óók een viering.

Stonewall

Tijdens de Pride-maand vieren we de diversiteit aan menselijke identiteiten. Ook staat het voor het kunnen zijn wie je bent, laten zien hoe je je voelt en trots zijn op je ware ik. Pride is een belangrijk moment om de rechten, identiteiten en belangen van LHBTIQA+-personen te vieren en onderstrepen. Maar nadat de regenboogvlaggen weer in de kast gelegd worden, ben je natuurlijk nog steeds jezelf. Dat ben je namelijk 365 dagen per jaar, en GroenLinks vindt dat je ook 365 dagen per jaar je identiteit veilig en in vrijheid moet kunnen uitdragen.

Wij gingen daarover in gesprek met drie LHBTIQA+ GroenLinksers van verschillende generaties. Wat betekent identiteit en gemeenschap voor hen? En wat kan de politiek doen om het leven van LHBTIQA+-personen beter te ondersteunen?

Bekijk hier het gesprek Afspelen op YouTube
“ Ik weet niet hoe ik mijzelf zou zijn als die normen er niet zouden zijn, maar ik zou het wel heel graag willen weten, het zou waarschijnlijk prachtig zijn. ”
Sophie Schers over opgroeien in een cis- en heteronormatieve maatschappij.

Er is veel veranderd sinds de eerste Pride in Nederland in 1977. Het bekende voorbeeld is het openstellen van het huwelijk in 2001. In 2017 is het Regenboogakkoord getekend, waar acht beloften voor betere LHBTIQA+ rechten staan. Ook wordt, mede op initiatief van GroenLinks, artikel 1 van de grondwet uitgebreid. Daardoor wordt discriminatie op basis van seksuele gerichtheid ook in de grondwet verboden.

Toch moet er nog steeds veel verbeteren voor de gelijkheid van LHBTIQA+ personen. In heel de wereld - ook in Europese landen als Hongarije en Polen - staan de rechten van LHBTIQA+-personen onder druk. Ook in Nederland krijgen LHBTIQA+ personen te maken met onbegrip, ongelijke rechten en geweld.

Er komt nog steeds veel discriminatie voor vanwege seksualiteit en genderidentiteit. Het verbod op discriminatie in artikel 1 van de grondwet wordt, mede op initiatief van GroenLinks, uitgebreid, waardoor discriminatie op basis van seksuele gerichtheid ook grondwettelijk wordt verboden. Dit is een belangrijke stap in het strenger aanpakken van geweld met een discriminerend karakter, ook wel ‘hate crimes’ genoemd.

Ook in praktische zin kan er nog veel verbeteren voor LHBTIQA+ personen. Zo wil GroenLinks dat verplichte geslachtsregistratie bij de overheid moet worden afgeschaft. Het moet mogelijk worden om voor een X te kiezen op je identiteitspapieren – op dit moment kan dat alleen via rechterlijke stappen – en het wijzigen van je geslacht op je papieren moet makkelijker worden.  Een belangrijke volgende stap is een Wet Modern Ouderschap, waardoor regenbooggezinnen dezelfde rechten en gelijkwaardigheid krijgen als traditionele gezinnen. Gezinnen bestaan niet altijd meer uit een man en een vrouw, en onze wetgeving moet dat reflecteren.

Inclusiviteit-protest
Begrippenlijst

Twee vrijwilligers lopen over straat, een heeft de regenboogvlag met het woord 'vrede' over de schouders geslagen.

Steun onze strijd voor gelijkwaardigheid

Sluit je aan.