Tramhalte ‘Stadhuis’ in Nijmegen, ‘Vismarkt’ in Maastricht en ‘De Uithof’ in Utrecht. Donderdag 27 november bestonden ze al even. Femke Halsema opende deze tramhaltes op tracés waar GroenLinks de tram wil zien rijden. De tram is immers schoon, stil, comfortabel en snel. In landen om ons heen maakt de tram een gigantische opmars. Hoogste tijd voor een inhaalrace dus. GroenLinks pleit voor een Kansenpot Tram om de vele goede plannen van de grond te krijgen.

In Maastricht werd de eerste halte in gebruik genomen. GroenLinks wethouder Wim Hazeu legde uit dat de plannen om een tramlijn door de binnenstad aan te leggen, die Maastricht met het Belgische Hasselt verbindt, praktisch klaar zijn. Los van de exacte tracékeuze ontbreekt er nog wel wat geld, maar Hazeu wist te melden dat minister zich bij een recent bezoek aan de stad enthousiast had betoond. Dat schept verplichtingen. Een recente opiniepeiling onder de Maastrichtse bevolking toont aan dat een meerderheid de tram graag ziet komen.

Ook vanuit Nijmegen wordt er druk gelobbyd voor geld. Wethouder Jan van der Meer wees pal voor het stadhuis op een routekaart aan waar de tramlijn moet komen. Het eerste tracé gaat via de Universiteit en het station naar de binnenstad, later moet de tram ook de Waal over, mogelijk tot aan Arnhem. Ook burgemeester Thom de Graaf was present om het Nijmeegs pleidooi voor rijksgeld kracht bij te zetten.

Femke Halsema sloot de tour af met de opening van halte ‘De Uithof’ in Utrecht. GroenLinks raadslid Peter van Corler legde uit dat het fysiek niet meer lukt de duizenden studenten met de bus vanaf het Centraal Station te vervoeren. Juist de tram kan de capaciteit vergroten. Staatssecretaris Huizinga heeft Utrecht een bijdrage in het vooruitzicht gesteld, maar dat is nog niet genoeg.

Bij de verkeersbegroting die begin december in de Tweede Kamer behandeld wordt zal GroenLinks voorstellen jaarlijks 75 miljoen euro te reserveren voor steden die de tram weer willen laten rijden.

Regareer op dit bericht