Het GroenLinks-congres, gehouden op 12 februari 2022;

Constaterende dat:

• Op 4 februari jl. het manifest ‘Onverdeeld Open’ is gepubliceerd.

Overwegende dat:

• Dit manifest duidelijk beargumenteert waarom het coronatoegangsbewijs onmiddellijk afgeschaft moet worden;

Spreekt uit dat:

• GroenLinks zich achter dit manifest schaart.

Ingediend door:

• Jojanneke Vanderveen c.s.

Pre-advies: Ontraden.

GroenLinks maakt zich sterk voor het respecteren van onze grondrechten en vindt dat de coronapas niet langer dan strikt noodzakelijk ingevoerd moet worden. Tegelijkertijd heeft de overheid ook de grondwettelijke plicht om de volksgezondheid en onze kwetsbaren te beschermen. Als partij zoeken we daarin voortdurend naar het juiste evenwicht.

GroenLinks deelt de zorgen of de coronapas op veel locaties nog wel proportioneel is, zoals ook wordt geuit in het manifest. In het komende debat zal GroenLinks het kabinet vragen onder welke voorwaarden de 3G-maatregel wordt afgeschaft.

Tegelijkertijd wil GroenLinks zich ook hard maken voor het openen van zogenoemde ‘hoogrisico locaties’ zoals concerten en nachthoreca. Om deze sectoren nu al verantwoord van het slot te halen, biedt het tijdelijk vragen van een negatief testbewijs weldegelijk uitkomst.

Op dit moment is de druk op de zorg hoog en moeten duizenden operaties nog worden ingehaald. In het manifest wordt gesteld dat géén enkele vorm van een coronapas proportioneel is. Daar is GroenLinks het niet mee eens, daarom ontraadt het partijbestuur deze motie.