Oud-lijsttrekker en Tweede Kamerlid voor GroenLinks Mohamed Rabbae is overleden. Rabbae was, samen met Ina Brouwer, in 1994 duo-lijsttrekker voor GroenLinks voor de verkiezingen voor dat jaar.

Tot 2002 was hij lid van de Tweede Kamer. Hij zette zich voor talloze onderwerpen in, onder meer voor een menselijke opvang van vluchtelingen. Rabbae bekleedde meerdere bestuursfuncties en was onder andere voorzitter van Landelijk Beraad Marokkanen (LBM).

Partijvoorzitter Katinka Eikelenboom: "Mohamed Rabbae heeft een belangrijke en bijzondere rol gespeeld in de beginjaren van GroenLinks en heeft daarmee voor altijd een stempel gedrukt op de partij. Ik heb bewondering voor zijn strijdkracht en politieke nalatenschap. Nederland mist hiermee een strijder voor gelijkheid. Ik ben hem dankbaar voor alles wat hij voor onze partij en daar buiten heeft betekend."

Fractievoorzitter Jesse Klaver: "Met het overlijden van Mohamed Rabbae verliest Nederland een icoon. Hij was een activist, politicus, leider. Een onvermoeibaar strijder tegen racisme en voor gelijkwaardigheid. Wij condoleren zijn naasten met dit verlies. Het is aan ons allemaal om zijn strijd voor rechtvaardigheid voort te zetten."

Lees hier meer over Mohamed Rabbae.