Adviestekst Kandidatencommissie

Roel brengt naast jarenlange bestuurlijke ervaring veel enthousiasme en inhoudelijke deskundigheid mee. Hij is een bruggenbouwer die zijn positie in de Eerste Kamer gebruikt voor het boeken van concrete resultaten, waarbij hij altijd de impact van politieke besluiten op het dagelijks leven van mensen voor ogen houdt. Roel heeft veel ervaring op het gebied van (jeugd)zorg, wonen, pensioenen en arbeidsmarkt, maar is ook goed op andere dossiers inzetbaar. Roel heeft een groot netwerk binnen GroenLinks en kan goed de verbinding leggen tussen de Eerste Kamer en de lokale en provinciale politiek. Hij verheugt zich op een gezamenlijke fractie van GroenLinks en de PvdA en zal daarbinnen een belangrijke verbindende rol spelen.

Motivatie

Wann, wenn nicht jetzt?

Wo, wenn nicht hier?

Wie, wenn ohne Liebe?

Wer, wenn nicht wir?

(Rio Reiser)

Onze inzet voor een samenleving die niet langer gebaseerd is op uitputting en uitbuiting is urgent. Urgenter dan ooit. Voor een gezond en sociaal samenleven. Nu en in de toekomst. Hier en overal.

Dat vraagt daadkracht en optimisme. Ik geloof daar in.

Mijn inzet is allereerst lokaal en in de regio: als wethouder, later als bestuurder in de jeugdzorg en nu bij een woningcorporatie. En – vanuit die ervaringen - sinds vier jaar ook landelijk, als lid van de Eerste Kamer. Om wetten te toetsen aan de vraag of ze deugen, voor wie ze goed zijn, of ze bijdragen aan de hoognodige verandering.

Ik ben gedreven dit de komende jaren verder uit te bouwen, in een nog sterkere groene en linkse fractie.