Malta, Polen en Bulgarije hebben het aan de stok met de Europese Commissie, omdat ze de Europese regelgeving voor natuurbescherming aan hun laars lappen. Groene partijen uit de drie recent toegetreden lidstaten staan voorop in het verzet tegen de bouwwoede in Bulgarije en Polen en de ongeoorloofde vogeljacht in Malta.

De Europese Commissie heeft woensdag Polen voor het Europese Hof van Justitie gesleept, omdat het begonnen is met de bouw van een snelweg door de Rospuda-vallei. Alhoewel er een alternatief traject mogelijk is, hebben ambtenaren de benodigde papieren ondertekend en zijn voorbereidingswerkzaamheden begonnen. De Rospuda-vallei ligt in het noordoosten van Polen en is een zeer waardevol wetland met unieke flora en fauna. Daarom staat de vallei op de zogeheten Natura 2000-lijst.

Habitat- en vogelrichtlijn
Natura 2000 is een Europees netwerk van natuurgebieden, die beschermd worden door de habitat- en vogelrichtlijn. Natuurgebieden die hiervoor in aanmerking komen zijn geselecteerd op basis van een aantal specifieke wetenschappelijke criteria. De vogelrichtlijn beschermt vogelsoorten en hun broedplaatsen, de habitatrichtlijn beschermt alle andere bedreigde dier- en plantensoorten in Europa.

Veel verzet in Polen
Naast de Europese Commissie zijn ook de Poolse Groenen samen met een aantal natuurbeschermingsorganisaties en bezorgde burgers in het geweer gekomen tegen de wilde bouwplannen. Er is een tentenkamp opgezet om de bouw tegen te houden. De Poolse regering is niet van plan om voor de druk te bezwijken en vecht de inbreukprocedure bij het Europees Hof van Justitie aan. Als Polen veroordeeld wordt dan dreigen hoge geldboetes.

Donderdag vindt in de milieucommissie van het Europees Parlement een spoedvergadering plaats waar de Europese Commissie uitleg komt geven over de voortgang van de juridische procedure. GroenLinks-europarlementarier Kathalijne Buitenweg maakt zich naast de aanleg van de snelweg ook zorgen over het lot van de demonstranten. Als de bulldozers komen hoopt zij op een vreedzame ontruiming van het tentenkamp.

Bulgarije
Ook in Bulgarije liggen verschillende natuurgebieden onder druk van bouwplannen. Sinds 1 januari is Bulgarije lid van de EU en één van de daarbij horende verplichtingen is het inleveren van een lijst van natuurgebieden, die tot Natura 2000 behoren. Begin maart kwam die lijst, maar daarvan bleken in totaal 37 gebieden geschrapt te zijn, die volgens de criteria wel in aanmerking komen. Vooral het natuurgebied Kalikria aan de Zwarte Zee is van belang, omdat het één van de belangrijkste pleisterplaatsen voor de vogeltrek is naar het zuiden.

Deal regering en projectontwikkelaars
De Bulgaarse Groenen vermoeden dat het gaat om handjeklap tussen de regering en projectontwikkelaars. Die willen vrij spel om de hele Zwarte Zee kust voor het toerisme te ontwikkelen. Deze kustlijn is steeds meer in trek bij buitenlanders, die van een goedkope strandvakantie willen genieten.

De groene fractie in het Europees Parlement heeft onmiddellijk aan de Europese Commissie schriftelijke vragen gesteld. Hierin wordt erop aangedrongen maatregelen te nemen tegen Bulgarije. Europees Commissaris Dimas van Milieu moet halverwege april met antwoorden komen.

Vogeljacht Malta
Vorige week werd ook het onvermoeibare werk tegen de vogeljacht in Malta van Bart Staes (GroenLinks/Groen!) beloond. De Maltese regering geeft nog steeds vergunningen af om bedreigde vogelsoorten in het voorjaar af te schieten. Dit is in strijd met de vogelrichtlijn. Malta beroept zich op een bedongen uitzonderingspositie bij de toetredingsonderhandelingen.

Het Europees Parlement keerde zich vorige week tegen Malta. Vanaf 20 maart mogen de jagers weer hun gang gaan. Een meerderheid van de europarlementariërs wil dat hier onmiddellijk een einde aan komt. Ook de Europese Commissie staat niet langer aan de zijlijn en dreigt Malta ook hier voor het Europees Hof van Justitie te dagen.

In Malta is de net begonnen vogeljacht inmiddels uitgegroeid tot een intense politieke strijd waarbij de Groenen als oppositiepartij zich luidkeels roeren. De jagerslobby is echter zeer invloedrijk en trekt tot nu toe altijd aan het langste eind.

Zie ook: