Het huidige huishoudelijk reglement en de statuten vind je hier.

WIJZIGINGSVOORSTELLEN STATUTEN EN HUISHOUDELIJK REGLEMENT

Aan het congres van 4 februari 2023

Toelichting:

We verkennen als partij hoe politieke samenwerking, in het bijzonder met de PvdA, ons kan helpen om na de volgende Tweede Kamerverkiezingen een zo sterk mogelijk links-progressief blok te vormen. Hoe we dan doen ligt nog open. Het is aan de leden om te besluiten: houden we de samenwerking in de Tweede Kamer zoals die nu is, vormen we één fractie na de verkiezingen of vormen we al voor de verkiezingen een gezamenlijke kieslijst met een gezamenlijk verkiezingsprogramma? Een partijfusie is in geen van deze scenario’s aan de orde.

Op dit moment hebben we als vereniging geen regels voor het scenario waarin we landelijk samen met een andere partij aan verkiezingen willen meedoen. Om deze optie mogelijk te maken, leggen we een aantal wijzigingsvoorstellen op onze reglementen voor aan het congres. Met deze wijzigingen leggen we onder meer vast dat alleen de leden kunnen besluiten in welke vorm deel te nemen aan landelijke verkiezingen.

Als leden besluiten om samen met een andere partij deel te nemen aan de verkiezingen moet er veel worden geregeld. Er moeten afspraken worden gemaakt over de samenstelling van een lijst en lijsttrekker en het opstellen van een programma. De voorgestelde statutenwijziging maakt het mogelijk om als leden van de betrokken partijen samen te stemmen over een lijsttrekker, kandidatenlijst en verkiezingsprogramma. Als we dit nu niet regelen, vervalt de mogelijkheid van een gezamenlijke lijst bij tussentijdse verkiezingen. We hebben als vereniging nog geen besluit genomen over de samenwerking richting volgende Tweede Kamerverkiezingen. Juist daarom vinden we het belangrijk dat we alle opties open houden.

Met de wijzigingen in het HR leggen we vast welke onderwerpen moeten worden opgenomen en uitgewerkt in het verkiezingsplan. Het verkiezingsplan wordt ter instemming voorgelegd aan de toezichtraad.

We houden ook bij deze wijzigingsvoorstellen vast aan de basisprincipes van onze reglementen. We vaten alleen in regels wat echt geregeld moet worden, gaan uit van vertrouwen en houden rekening met:

• coherentie;

• eenduidigheid, zo min mogelijk ruimte voor interpretatie;

• duidelijke mandaten en  richtlijnen voor handelen in bijzondere situaties.

Statuten:

Nieuw artikel toevoegen in hoofdstuk 3 ‘het landelijk congres’:

ARTIKEL 13 • DEELNAME AAN VERKIEZINGEN ALS SAMENVOEGING VAN AANDUIDINGEN

1. Het partijbestuur kan de leden voorstellen om deel te nemen aan een landelijke verkiezing als samenvoeging van aanduidingen. De leden spreken zich daarover uit op het congres of middels een politiek referendum.
  2. Indien is besloten deel te nemen aan een landelijke verkiezing als samenvoeging van aanduidingen kan een gezamenlijk congres, een gezamenlijk lijsttrekkersreferendum en/of een referendum over de kandidatenlijst worden georganiseerd. Het partijbestuur legt dit in het verkiezingsplan vast. In het huishoudelijk reglement wordt geregeld aan welke voorwaarden dit verkiezingsplan dient te voldoen.
  3. De leden van de partijen die deelnemen aan de samenvoeging van aanduidingen hebben de volgende rechten:
  4. stemgerechtigde leden van de deelnemende partijen hebben stemrecht op de volgende onderdelen:
    A. het verkiezen van de lijsttrekker, het vaststellen van de kandidatenlijst en het vaststellen van een gezamenlijk verkiezingsprogramma;
    B. het recht om amendementen in te dienen op een gezamenlijk verkiezingsprogramma.

Daarna wordt doorgenummerd; het huidige artikel 13 wordt artikel 14 etc. Verwijzingen worden waar nodig aangepast.

Huishoudelijk reglement:

Nieuw artikel toevoegen in hoofdstuk 2 ‘vaststellen van landelijke kandidatenlijsten’

ARTIKEL 19 • DEELNAME AAN VERKIEZINGEN ALS SAMENVOEGING VAN AANDUIDINGEN

1. Conform artikel 13 van de statuten van GroenLinks besluiten de leden op het congres of middels een politiek referendum over deelname aan een landelijke verkiezing als samenvoeging van aanduidingen.
  2. Indien wordt besloten tot deelname aan een landelijke verkiezing als samenvoeging van aanduidingen stelt het partijbestuur het verkiezingsplan vast. Dit plan bevat in elk geval:
    A. de procedure van kandidaatstelling voor een gezamenlijke kandidatenlijst;
    B. de procedure van verkiezing van een lijsttrekker;
    C. de procedure voor de totstandkoming van een programma.
  3. Het partijbestuur legt het verkiezingsplan ter goedkeuring voor aan de toezichtraad.
  4. Het partijbestuur draagt zorg voor de uitvoering van het verkiezingsplan en het inleveren van de kandidatenlijst.

Daarna wordt doorgenummerd; het huidige artikel 19 wordt artikel 20 etc. Verwijzingen worden waar nodig aangepast.