Deze week organiseerde Kathalijne Buitenweg (GroenLinks) samen met Eureau, de Europese koepelorganisatie van publieke en private waterbedrijven, een seminar over de relatie tussen landbouw en milieu.

Tijdens de seminar werd in het bijzonder aandacht besteed aan de samenhang tussen het Europese landbouw- en waterbeleid. Kathalijne Buitenweg, in de milieucommissie van het Europees Parlement verantwoordelijk voor de herziening van het landbouwbeleid: "Landbouw en water hebben een bijzondere relatie met elkaar. Aan de ene kant kan de landbouw niet bestaan zonder voldoende water van goede kwaliteit, maar aan de andere kant veroorzaakt de landbouw ook watervervuiling en watertekorten."

Belangenorganisaties
Het doel was om een constructieve dialoog over de herziening van het Europese landbouwbeleid op te zetten. Dat is goed gelukt, vooral ook omdat er verschillende belanghebbenden aanwezig waren. Naast verschillende vertegenwoordigers uit de watersector, waren er ook twee ambtenaren van de Europese Commissie, een vertegenwoordiger van de Europese boerenorganisatie COPA-COGECA, een vertegenwoordiger van het Wereld Natuur Fonds en een belangenbehartiger van Europese landeigenaren aanwezig.

Ander landbouwbeleid nodig
"Eigenlijk waren alle aanwezigen het over één ding wel eens, namelijk dat de rol van de landbouw totaal veranderd is. Het draait niet meer om zoveel mogelijk voedsel produceren. Waarden als duurzaamheid en dierenwelzijn zijn centraal komen te staan. Dat vraagt om een totaal ander landbouwbeleid, waarin boeren geen directe inkomenssteun meer krijgen maar waarin zij bijvoorbeeld worden beloond voor hun inzet bij het verbeteren van de waterkwaliteit", aldus Buitenweg.

Toch verschil van mening
Maar het was niet alleen maar koek en ei. Zo nu en dan werd er ook heftig gediscussieerd. Waar de waterbedrijven opriepen tot een strikte doorvoering van het principe 'de vervuiler betaalt', had de agrarische sector daar toch wel problemen mee. Want zo betoogden zei, dan ontstaan er afhankelijk van de lokale omstandigheden grote verschillen in kosten.
Buitenweg: "Als de vervuiler moet betalen betekent dat inderdaad dat het bedrijven van landbouw op kwetsbare plaatsen duurder wordt. Maar dat is juist gunstig, want landbouw moet bij voorkeur daar plaatsvinden waar het de minste milieuschade veroorzaakt. Overigens besef ik dat dit voor individuele boeren tot grote problemen kan leiden. Ik heb de agrarische sector aangeboden daarvoor samen te zoeken naar oplossingen."

Gezamenlijk optrekken
Er was grote bereidheid onder alle aanwezigen om samen op te trekken. GroenLinks vindt dat belangrijk. Problemen als watervervuiling, watertekorten en klimaatverandering zullen we gezamenlijk aan moeten pakken.
"De problemen zijn zo complex dat er geen simpele oplossingen zijn. Nauw overleg tussen alle betrokkenen is daarom broodnodig. Ik ben ervan overtuigd dat onze seminar daar een belangrijke bijdrage aan heeft kunnen leveren", aldus Buitenweg.

Zie ook: