GroenLinks is blij met de uitkomst van langslepende onderhandelingen tussen de Raad en het Parlement over de toekomst van het Europese spoor. Voorlopig zijn de plannen voor een snelle opening van de markt voor personenvervoer van de baan. Voor GroenLinks Europarlementariër Theo Bouwman betekent dit een overwinning voor passagiers en werknemers.

Veiligheid en bescherming van werknemers
Oorspronkelijk had een liberale en christen-democratische meerderheid in het Europees Parlement, gesteund door sommige sociaal-democraten, zich sterk gemaakt voor een liberalisering van het personenvervoer per 2008. Vanaf die datum zou wat hun betrof Europa de markt van het personenvervoer moeten worden vrijgegeven. Zonder dat er bindende afspraken gemaakt waren over veiligheid, bescherming van de werknemers of garanties wat betreft de dienstverlening. De markt van het goederenvervoer moest al per 2006 worden vrijgegeven.

Geen besluit over personenvervoer
De Raad, en vooral Frankrijk, België en Luxemburg, was tegen een dergelijke afbraak van de publieke diensten. Na lang onderhandelen werd overeenstemming bereikt over de liberalisering van het goederenvervoer: per 2007 zou de markt worden geopend. Er kwam geen besluit over de liberalisering van personenvervoer, de uiteindelijke tekst spreekt slechts voorzichtig van een mogelijke opening van de markt per 2010.  

Afspraken over dienstverlening
Theo Bouwman: "De chaos en persoonlijke ongelukken in Groot-Brittannië hebben in het verleden duidelijk gemaakt dat niemand gebaat is bij een wilde privatisering van personenvervoer per trein. En afgelegen gebieden gelegen aan onrendabele lijnen riskeren als eerste het slachtoffer te worden van een vrije markt. Het is dus zaak om in plaats van te spreken over de noodzaak tot liberalisering, Europa-wijd waterdichte afspraken te maken over veiligheid en dienstverlening."