We willen werken weer aantrekkelijk maken. Hoe pakken we dat aan?

Heel kortgezegd: door de balans tussen werk en winst te herstellen. Jij moet meer overhouden, en grote bedrijven dragen meer bij aan de maatschappij.

1. Het minimumloon gaat naar 14 euro. No-brainer.
  2. De loonbelasting gaat omlaag, vooral voor lagere inkomens. Wie onder modaal verdient, gaat er flink op vooruit.
  3. We verhogen de belasting op bedrijfswinsten en grote vermogens. Als de allerrijksten meer bijdragen, kunnen we werk voor iedereen aantrekkelijker maken.
  4. We voeren een verplichte winstdelingsregeling in voor grotere bedrijven. Als het goed gaat, profiteren álle medewerkers daarvan – niet alleen de top.
  5. Het minimumjeugdloon schaffen we af. Als 18-jarige hoor je evenveel te verdienen als je 23-jarige collega die hetzelfde werk doet.
  6. We dichten de loonkloof tussen vrouwen en mannen. Iedereen die hetzelfde werk doet, heeft evenveel recht op een goed salaris.
  7. Eerlijk werk draait ook om zekerheid en welzijn. Daarom perken we flexwerken in en verbeteren we de balans tussen werk en privé.

Meer weten? Lees verder over de standpunten van GroenLinks over werk.

Dit is niet normaal

Weleens van de ‘hardwerkende Nederland’ gehoord? Rechtse partijen en kabinetten hebben het er graag over. Maar intussen is de belastingdruk de afgelopen jaren de andere kant op verschoven: grote bedrijven en miljoenenvermogens werden steeds minder belast, en mensen met een baan en een laag of middeninkomen steeds meer. De grafieken liegen er niet om: ons belastingsysteem is totaal oneerlijk. Het is bijna normaal gaan voelen, maar dat is het absoluut niet. En het kan anders, als we ingrijpen en de lasten eerlijk verdelen. Hard werken is leuk, maar het moet wel lonen.

30 jaar aan het werk

GroenLinks strijdt al dertig jaar om werk beter te belonen. In de Tweede Kamer werd laatst nog onze initiatiefwet voor een minimum uurloon aangenomen – waardoor mensen die 40 uur werken voor minimumloon er enorm op vooruitgaan. In het Europees Parlement zorgde ons voorstel ervoor dat de rechten van Uberchauffeurs, maaltijdbezorgers en andere platformmedewerkers veel beter zijn beschermd. Ook op lokaal en provinciaal niveau zetten we ons door heel Nederland in voor eerlijker, veiliger en beter werk. Belangrijke successen, maar het is tijd voor een échte koersverandering.

Verder lezen of luisteren? Samen met de Wiardi Beckman Stichting publiceerde het Wetenschappelijk Bureau GroenLinks een discussiestuk. De inzet is duidelijk: we moeten samen onze toekomst in handen nemen om Nederland socialer, groener en beter te maken. Bekijk het stuk, luister de podcast en praat mee over onze gezamenlijke plannen.

Jesse Klaver

Aanmelden voor updates

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor mails van GroenLinks en Jesse Klaver! Dan houden wij je op de hoogte van onze plannen en het laatste politieke nieuws.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.