GroenLinks-europarlementariërs Kathalijne Buitenweg en Joost Lagendijk vormen in het Europees Parlement de komende vijf jaar een opmerkelijke transnationale delegatie met de Vlaamse europarlementariër Bart Staes van Groen!

Zowel GroenLinks als Groen! maken in het Europees Parlement al langere tijd deel uit van de Groene Fractie. Het is de eerste transnationale delegatie in het Europees Parlement.

Staan sterker
“De visies van beide partijen bleken de afgelopen jaren flink overeen te komen, waardoor deze diepgaande samenwerking mogelijk werd. In een gezamenlijke delegatie van drie europarlementariërs staan we vanzelfsprekend veel sterker dan wanneer we apart zouden opereren. Bovendien bieden we de GroenLinks-kiezers door deze samenwerking nu ook een aanspreekpunt in de begrotingscontrolecommissie en de commissie milieu, volksgezondheid en voedselveiligheid. Dit zijn de commissies waar Bart lid van is”, aldus Kathalijne Buitenweg. Zij zal als delegatieleider optreden.

Toegevoegde waarde
Bart Staes: “Binnen de Groene fractie werken we over de landsgrenzen heen zeer nauw samen. De toegevoegde waarde van een gezamenlijke delegatie is dat we ook namens elkaar optreden in de diverse media en bijvoorbeeld richting maatschappelijke organisaties. Door gezamenlijk op te trekken, zullen Belgische journalisten voortaan makkelijker contact opnemen met Kathalijne of Joost en andersom geldt dat natuurlijk ook. Op deze manier merken onze kiezers dat ze in het Europees Parlement niet alleen door hun eigen europarlementariërs worden vertegenwoordigd, maar ook door buitenlandse europarlementariërs in de Groene Fractie.”

Kathalijne Buitenweg zal zitting nemen in de commissie burgerlijke vrijheden en de begrotingscommissie. In de afgelopen vijf jaar was zij ook al lid van deze commissies. Joost Lagendijk wordt opnieuw lid van de buitenlandcommissie en de transportcommissie.

- www.bartstaes.be
- www.groen.be