Dit jaar is er voor de tweede maal de gelegenheid om de ergste lobby van de EU te kiezen. Hiervoor heeft Corporate Europe Observatory (COE), een organisatie die het Europese lobbycircuit nauwlettend in de gaten houdt, een website en een prijs in het leven geroepen. Elke Europeaan kan tot 4 december zijn stem uitbrengen.

De grote vraag is natuurlijk wie er dit jaar genomineerd zijn. Welk bedrijf of welke organisatie blinkt uit in het misleiden en manipuleren van Europese beleidsmakers en het publiek? GroenLinks ijvert al jaren voor een verplichte gedragscode voor lobbyisten, maar de Europese Commissie stelde in mei voor dat de lobbyisten dit zelf regelen.

Net als vorig jaar zijn CEFIC, die de belangen van de chemische industrie behartigt en oliegigant ExxonMobil tot de finale doorgedrongen.

CEFIC richt met vrijwel onbeperkte middelen zijn pijlen op de herziening van het Europese chemicaliënbeleid waarover het Europees Parlement zich in december weer buigt. Vooral het vervangingsbeginsel moet het daarbij ontgelden. De Europese chemische sector wil gewoon gevaarlijke stoffen blijven produceren, ook al zijn er minder schadelijke alternatieven voor handen.

ExxonMobil is net als de Amerikaanse regering sterk gekant tegen het Kyoto-Protocol en geeft bakken met geld aan wetenschappers die sceptisch tegenover klimaatverandering staan.

Andere genomineerden zijn onder meer het PR-bureau Weber Shandwick, die een artsen- en patiëntenorganisatie oprichtte die de kankerbestrijding hoog in het vaandel heeft staan, maar gewoon een dekmantel bleek voor het promoten van medicijnen van de Zwitserse farmaceutische multinational Roche.

Er is ook een tweede trofee te verdienen. Die gaat naar de Europese politicus of instelling, die zich het meest in de luren laat leggen en commerciële belangen boven het algemeen belang stelt. Europees Commissaris voor Industrie Verheugen presteert het in deze categorie zelfs twee maal genomineerd te worden. Hij laat zijn oren volgens Corporate Europe Observatory veel te veel hangen naar de auto-industrie en ziet helemaal niets in maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Toelichtingen bij de genomineerden en stemmen kan via http://www.worstlobby.eu

Zie ook