De twee partijleiders wijzen op de fundamentele keuzes die nu voorliggen en waar rechtse partijen een bedreiging vormen. ‘Een eerlijke verdeling van welvaart, het herstel van de natuur en het bestrijden van de klimaatcrisis zijn niet in veilige handen bij rechts’ zo stellen Klaver en Kuiken.

Klaver en Kuiken wijzen erop dat bij ongewijzigd beleid volgend jaar een miljoen mensen in armoede leven, het land volledig op slot dreigt te gaan door gebrek aan de aanpak van de stikstofcrisis en de toekomst van jonge generaties op het spel gezet wordt door het uitblijven van eerlijk en effectief klimaatbeleid. Een prangend voorbeeld in de provincie Utrecht is de geplande verbreding van snelweg A27, ten koste van eeuwenoude natuur op het landgoed Amelisweerd. ‘Alleen een krachtig links blok kan dit tegenhouden.’

Attje Kuiken: ‘De toekomst van Nederland staat op het spel, wordt het linksom of rechtsom? Als rechts de touwtjes in handen krijgt hebben mensen weer het nakijken terwijl, bedrijven, de agro industrie en vervuilers buiten schot blijven. PvdA en GroenLinks kunnen en moeten de grootste worden om zo de welvaart eerlijk te kunnen delen en Nederland socialer en groener te maken.’

Jesse Klaver: ‘Nederland staat op een keerpunt: na jarenlange dominantie van de VVD kan voor het eerst in twintig jaar links weer de grootste worden in het parlement. Een koerswijziging is binnen handbereik. Het is van groot belang dat op verkiezingsdag de progressieve stem niet versplintert, maar alle sociale en groene krachten zich verenigen in één sterke beweging voor verandering.’