GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg is tot begin oktober met zwangerschapsverlof. Zij kan volgens de huidige regels niet door de volgende kandidaat op de kieslijst vervangen worden. Buitenweg hoopte dat een wijziging van het reglement nog voor het zomerreces dit mogelijk maakte. Helaas is het niet gelukt.

Pas na de zomer wordt een voorstel voor stemoverdracht in het Europees Parlement behandeld.Wel is er een belangrijke voorwaarde voor die stemoverdracht vervuld. Dankzij nauwe samenwerking met de Tweede Kamerfractie van GroenLinks zijn europarlementariërs opgenomen in de wetswijziging die het voortaan volgens de Nederlandse kieswet mogelijk maakt voor Nederlandse politici om vervangen te worden. In het oorspronkelijke voorstel werden alle mogelijke volksvertegenwoordigers genoemd, behalve leden van het Europees Parlement.

Minister Pechtold (D66) was van oordeel dat Nederlandse regelgeving zou botsen met Europese regels. Hij deed overigens weinig moeite om dit goed te beargumenteren. Wel is het zo dat de Nederlandse wetswijziging de Nederlandse europarlementariërs nog niet automatisch in staat stelt om ook daadwerkelijk gebruik te maken van het verlof, omdat daarvoor ook nog het reglement van het Europees Parlement moet worden gewijzigd. Maar zonder noodzaak vanwege de Nederlandse en overigens ook de Zweedse situatie zou die wijziging nooit worden voorgesteld. Nu komt dat binnen een paar maanden in stemming.

De groene fractie is met de afwezigheid van Kathalijne Buitenweg tot 41 leden gereduceerd. De Groen!/GroenLinks delegatie tot twee. Kathalijne Buitenweg verwacht eind juli haar tweede kind en hoopt begin oktober terug te zijn. GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk neemt haar als delegatieleider tot die tijd waar.

Zie ook: