Joost Lagendijk, voorzitter van de Turkije-delegatie in het Europees Parlement verwelkomt de uitslag van de Turkse parlementsverkiezingen van 22 juli: "De gematigd-islamitische AKP krijgt met bijna de helft van de stemmen het mandaat om door te gaan met de succesvolle economische politiek en democratische hervormingen."

"Uiteindelijk zal deze uitslag lidmaatschap van de EU dichterbij brengen", aldus Joost Lagendijk.

De uitslag is ook goed nieuws voor de EU er vanuitgaand dat de AKP de hervormingen weer oppakt, die in 2003 en 2004 werden doorgevoerd. Daardoor begon de Europese Unie in 2005 met de toetredingsonderhandelingen.

Signaal aan leger
De verkiezingsoverwinning van de AKP is een duidelijk signaal aan het Turkse leger, dat zich de afgelopen maanden nadrukkelijk manifesteerde als voorvechter van de seculiere staat. De AKP werd daarbij continu afgeschilderd als de partij, die via een achterdeur een islamitische staat nastreeft.

"Een meerderheid van de Turkse bevolking heeft met deze uitslag laten zien niet langer gediend te zijn van de bemoeienis van het leger met de politiek", volgens Lagendijk.

De Turkse legertop heeft zich de laatste decennia verschillende malen bemoeid met de dagelijkse gang van zaken. Het is een karretje waar de twee belangrijkste oppositiepartijen (de links-nationalistische CHP en de nationalistische MHP) zich te makkelijk voor hebben laten spannen.

Mislukte presidentsverkiezingen
De mislukte verkiezing van een nieuwe president was voor de AKP aanleiding de verkiezingen te vervroegen. De minister van Buitenlandse Zaken Abdullah Gül was voor de seculiere oppositie onaanvaardbaar omdat zijn vrouw een hoofddoek droeg.

Het nieuwe parlement heeft als eerste taak uit de impasse te raken door een nieuwe president aan te wijzen. Huidig premier Erdogan heeft al laten weten een compromiskandidaat te zoeken, die acceptabel is voor de oppositie. Joost Lagendijk juicht de compromisbereidheid van Erdogan toe.

Vertegenwoordiging Koerdische kandidaten
De verkiezingen waren ook een succes voor verschillende onafhankelijke kandidaten waardoor meer dan 20 Koerdische kandidaten in het parlement zitting nemen. Zij zijn in staat een fractie te vormen. Hun aanwezigheid zal een oplossing voor het Koerdische probleem vergemakkelijken.

Zie ook: