Eind november bereikten een onderhandelingsdelegatie van het Europees Parlement en de lidstaten een akkoord over het verbeteren van de luchtkwaliteit. Deze week stemde het Europees Parlement daarover in Straatsburg.

GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg is gematigd positief over het bereikte compromis. Ze vindt het inconsequent dat het Europees Parlement nu sterk inzet op normen voor schonere lucht, terwijl er te weinig wordt gedaan om de vervuiling bij de bron aan te pakken.

"Het is opvallend dat veel collega´s van de andere fracties wel schonere lucht willen, maar niet bereid zijn de daarvoor noodzakelijke maatregelen te nemen. De sociaal-democraten steunen nu strengere normen op het gebied van luchtkwaliteit, maar toen we een jaar geleden stemden over schonere auto´s leken ze schone lucht een stuk minder belangrijk te vinden. Ze steunden toen onder meer een voorstel waardoor grote terreinwagens (oftewel SUV's) voorlopig een uitzondering krijgen op de strenge Europese uitstootnormen voor auto´s."

Afschuifpolitiek
Volgens Buitenweg schuif je zo de verantwoordelijkheid voor het halen van de normen af op lokale overheden. "Je zadelt bijvoorbeeld gemeentes met een groot probleem op, omdat hun mogelijkheden om vervuiling bij de bron aan te pakken beperkt zijn."

Goed bronbeleid
GroenLinks vindt het daarom cruciaal dat er snel goed bronbeleid komt om de luchtkwaliteit ook echt te verbeteren. Zo zal de uitzondering voor grote dieselwagens op de uitstootnorm voor auto´s (de zogeheten Euro 5-norm), waaronder ook bepaalde SUV´s vallen, zo snel mogelijk ongedaan gemaakt moeten worden.

Te hoge norm
Het is wel goed dat er nu eindelijk een norm komt voor zeer fijn stof, omdat deze deeltjes ontzettend schadelijk zijn voor de gezondheid. Het toegestane aantal microgram per kubieke meter vindt GroenLinks wel nog te hoog. In het akkoord wordt 20 microgram als norm aangehouden, terwijl in gebieden waar de luchtkwaliteit slecht is zelfs een concentratie van 25 microgram wordt toegestaan.

Ook wordt de norm voor grof fijn stof (PM 10) niet verder verlaagd. Deze norm is bovendien uitgesteld en hoeft nu pas in 2011 gehaald te worden. Volgens GroenLinks is dat te laat.

Zie ook: