GroenLinks is tevreden dat de Europese regeringsleiders de onderhandelingen over een nieuw Europees verdrag succesvol hebben beëindigd. Het verdrag maakt Europa democratischer en besluitvaardiger.

“Verder dooronderhandelen had geen verbeteringen opgeleverd,” zegt Mariko Peters, Tweede-Kamerlid voor GroenLinks. “Er zijn in de afgelopen maanden geen stappen vooruit gezet ten opzichte van het voorlopige akkoord dat de regeringsleiders in juni bereikten, wel enkele stappen achteruit. Zo betreur ik het dat het Europees Hof van Justitie pas in 2014 volledige rechtsmacht krijgt over de bestaande wetgeving op justitiegebied. Dat belemmert de toegang van burgers tot de Europese rechter.”

Concessies Verenigd Koninkrijk
De overgangsbepaling over het Hof, die is gekoppeld aan een opt-out voor het Verenigd Koninkrijk, is een van de vele concessies die de EU-landen hebben gedaan aan de Britse premier Brown. Die wil aantonen dat zijn land geen soevereiniteit inlevert, teneinde een referendum over het nieuwe verdrag te vermijden. “Er wordt wel eens gezegd dat referenda schadelijk zijn voor Europa. Maar de concessies aan het Verenigd Koninkrijk, waaronder haar uitzonderingspositie bij het EU-grondrechtenhandvest, laten zien dat juist de angst voor referenda veel schade aanricht.” Aldus Kathalijne Buitenweg, europarlementariër voor GroenLinks.

Minder veto's, meer openheid
Niettemin zet het nieuwe verdrag, in vergelijking met de bestaande verdragen, nog altijd aanzienlijke stappen vooruit. Meer zeggenschap voor het Europees Parlement en meer invloed voor nationale parlementen. Minder veto’s en meer openheid. Bindende grondrechten en een betere bescherming van publieke voorzieningen.

Het laatste woord over deze hervormingen komt toe aan de Europese burgers. GroenLinks betreurt het dat de Nederlandse regering en de regeringspartijen geen referendum willen houden over het Hervormingsverdrag.

Zie ook: