De christen-democratische fractie in het Europees Parlement stuurt aan op een geheime stemming over de toetredingsonderhandelingen met Turkije. GroenLinks is zeer verontwaardigd over deze poging de 'eigen verantwoordelijkheid' te ontlopen. Uit protest zullen de Groenen hun ja-stem op alternatieve wijze publiekelijk kenbaar maken.

uitslag stemming Turkije

"Niet openlijk voor je Turkije-standpunt uitkomen is zwak en ondemocratisch. Je vraagt je af wat de christen-democraten te verbergen hebben. Ze nemen hiermee niet hun eigen verantwoordelijkheid, terwijl ze dat van de burger wel eisen”, aldus Joost Lagendijk, GroenLinks-europarlementariër en voorzitter van de EU-Turkije delegatie.

Afgang
Lagendijk: “De kiezer heeft er recht op te weten hoe een volksvertegenwoordiger op dit cruciale onderwerp heeft gestemd. Hiermee veroorzaken de christen-democraten een afgang voor het hele parlement." Woensdag 15 december stemt het Europees Parlement over het Turkije-rapport van CDA-europarlementariër Camiel Eurlings.

Groenen wel zichtbaar
De GroenLinks-europarlementariërs en hun groene fractiegenoten zullen zich tijdens de plenaire stemming op ludieke wijze zichtbaar uitspreken vóór het aangepaste Eurlings-rapport. Ze roepen tevens de overige europarlementariërs op hetzelfde te doen om zo de democratische controle mogelijk te maken.

Hoogst ongebruikelijk
De christen-democratische fractie was vandaag druk in de weer om de 147 benodigde handtekeningen voor een geheime stemming te verzamelen. Het is hoogst ongebruikelijk dat er in het Europees Parlement geheim wordt gestemd.

Het Eurlings-rapport waarover woensdag 15 december wordt gestemd, roept de Europese regeringsleiders op de toetredingsonderhandelingen met Turkije te starten. Zie ook het dossier: Turkije en EU-lidmaatschap voor meer informatie.