De milieucommissie van het Europees Parlement stemde vorige week met een verpletterende meerderheid voor het opnemen van de luchtvaart in de Europese emissiehandel. GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg vindt dit een belangrijke stap vooruit in de strijd tegen klimaatverandering.

"Sinds 1990 is de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart verdubbeld. Het is daarmee de snelst groeiende bron van broeikasgassen. Nog steeds neemt de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart jaarlijks met zo´n 7,5 % toe. Dit staat in schril contrast met onze klimaatambities", aldus Buitenweg.
Regeringsleiders van de Europese lidstaten spraken eerder dit jaar af dat ze de uitstoot van broeikasgassen in 2020 met 20 % verminderd hebben ten opzichte van 1990 en met 30 % als andere rijke landen volgen. Buitenweg: "Die doelstellingen halen we nooit zonder de snelst groeiende bron van broeikasgassen aan te pakken. Als we niets aan de uitstoot van CO2 door de luchtvaart doen, is een kwart van alle Europese acties tegen de klimaatverandering zinloos geweest."

Europese emissiehandel
Het Europese systeem voor emissiehandel bestaat al sinds 2005. Nu doen er alleen nog maar industriële bedrijven die veel energie verbruiken aan mee, maar de milieuspecialisten in het Europees Parlement willen de luchtvaart er vanaf 2010 ook in opnemen.
Kathalijne Buitenweg: "Het is goed dat luchtvaartmaatschappijen moeten gaan betalen voor de uitstoot van CO2. Daardoor wordt het voor hen aantrekkelijker in schonere vliegtuigen te investeren. Bovendien worden vliegtickets duurder waardoor het aantrekkelijker wordt met een schoner vervoermiddel te reizen."

Schiphol presenteerde deze week samen met onder andere KLM een plan om te groeien zonder dat dit ten koste gaat van het milieu. Ze willen onder andere de tank- en bagagewagens en de vliegtuigen schoner maken. "De technieken om de luchtvaart te verduurzamen zijn er dus. Deze moeten echter niet gebruikt worden om de luchtvaart verder te laten groeien, maar om de totale uitstoot van broeikasgassen door deze sector terug te dringen", aldus Buitenweg.

Volledige veiling
De Europese Commissie wil het percentage te veilen rechten laten afhangen van hoeveel de lidstaten willen veilen. Dat zal er in de praktijk waarschijnlijk op neer komen dat ongeveer 5% van de rechten geveild wordt en 95% gratis toegewezen. Dat komt overeen met de percentages rechten die geveild worden in sectoren die al in de emissiehandel zijn opgenomen. Luchtvaartmaatschappijen die voor invoering van de emissiehandel veel vliegen krijgen zo meer rechten dan maatschappijen die minder vluchten uitvoeren. GroenLinks wil alle vergunningen voor het uitstoten van broeikasgassen veilen. Zo geef je vervuiling echt een prijs. De milieucommissie besloot te beginnen met het veilen van 50 %. Buitenweg: "Teleurstellend, want de maatregel wordt zo ook de helft minder effectief. De gratis toegewezen rechten hebben namelijk geen invloed op de prijs van een vliegticket. Toch is het een enorme verbetering ten opzichte van het voorstel van de Europese Commissie."

Hoeveelheid rechten
GroenLinks vindt het belangrijk om grenzen te stellen aan de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart. De totale hoeveelheid uitstootvergunningen moet daarom in lijn zijn met de klimaatambities, die bijvoorbeeld voor de industrie liggen op 30 % minder uitstoot in 2020 dan in 1990. "De totale hoeveelheid uitstootvergunningen voor luchtvaartmaatschapijen zal gelijk zijn aan 75 % van de gemiddelde uitstoot tussen 2004 en 2006. Dat betekent een groei van 75 % ten opzichte van 1990. De luchtvaart wordt daardoor bevoordeeld ten opzichte van andere sectoren en kan zo nog steeds veel te veel broeikasgassen uitstoten, maar het voorstel van de milieucommissie van het Europees Parlement is een begin en stukken sterker dan het voorstel van de Europese Commissie", aldus Buitenweg.

Vliegtaks in Nederland
De Nederlandse regering gaat vliegen ook ontmoedigen door de invoering van een vliegbelasting. De prijs van vluchten binnen Europa stijgt daardoor met 11,25 euro en die van vluchten van een Europese luchthaven naar een luchthaven buiten Europa met 45 euro. "Het is goed dat Nederland vliegen nu ook gaat belasten. De concurrentie tussen vliegen en andere transportmiddelen is oneerlijk. Dit komt onder andere doordat luchtvaartmaatschappijen geen accijns hoeven te betalen over kerosine. Wel is het jammer dat de vliegtaks geen onderscheid maakt tussen de mate waarin verschillende luchtvaartmaatschappijen vervuilen. De Europese emissiehandel doet dat wel. Wie schoner vliegt, betaalt ook minder. Desondanks ben ik blij met de vliegbelasting, omdat die ertoe zal bijdragen dat het aantrekkelijker wordt met de trein of bus te reizen.", aldus Buitenweg.

Zie ook: