Deze week debatteerde het Europarlement in Straatsburg over milieubelastingen. De Groenen riepen de Europese Commissie daarbij op om een minimale belasting op CO2 in te voeren.

Europarlementariër Kathalijne Buitenweg: "De Europese Commissie en lidstaten verwijzen in de strijd tegen klimaatverandering steeds naar de Europese emissiehandel. Het is echter onverstandig om in dit kader op één paard te wedden, om het halen van onze klimaatambities van één instrument afhankelijk te maken. De Europese emissiehandel wordt hopelijk een goed middel om de Europese emissies te beperken, maar functioneert nu nog onvoldoende. De prijzen zijn te laag."

Investeringen in duurzame energie en energie-efficiëntie
Het is belangrijk dat CO2 een vaste prijs heeft. Zo maak je investeringen in duurzame energie en energie-efficiënte aantrekkelijk voor bedrijven. Nu zijn energieproducenten nog heel terughoudend met het investeren in duurzame technieken, omdat ze niet weten of dat in de nabije toekomst ook economisch aantrekkelijk zal zijn.

"Als de prijs van CO2 volledig door de emissiehandel wordt bepaald dan hebben ze die zekerheid niet. Stort de markt voor emissierechten in, zoals in 2006 gebeurde, dan renderen je investeringen in duurzaamheid niet. Er is daarom een duidelijke ondergrens nodig", aldus Buitenweg.

Vervuiler betaalt
GroenLinks vindt het ook belangrijk dat Europa en de lidstaten het principe van de vervuiler betaalt verder doorvoeren. Op dit moment is het nog steeds zo dat het grootste deel van de milieubelastingen betaald wordt door particulieren, terwijl de industrie het recht om te vervuilen nog te vaak cadeau krijgt.
Buitenweg: "Die onrechtvaardigheid moeten we rechtzetten. De vervuiler moet betalen. Eigenlijk subsidiëren we nu dagelijks milieuvervuiling, want het overgrote deel van de milieukosten die de vervuiler niet betaalt, komen op rekening van de hele maatschappij."

Laag BTW-tarief voor duurzame producten
Maar naast het belasten van milieuvervuilend gedrag, is het ook belangrijk om duurzaam gedrag te belonen. Buitenweg pleit daarom voor de invoering van een lager BTW-tarief op alle duurzame producten. Het Europarlement nam een voorstel aan wat dit mogelijk maakt. Buitenweg:"Dat is niet alleen goed nieuws voor het milieu maar ook voor consumenten. De consument gaat daardoor minder betalen voor duurzame producten."

Milieu meer dan klimaatverandering alleen
Vorig jaar presenteerde de Europese Commissie een oriënterend stuk over milieubelastingen. Volgens GroenLinks is dat te eenzijdig gericht op klimaatverandering. Ook andere milieuproblemen hebben dringend politieke aandacht nodig. "We zijn wakker als het gaat om klimaatverandering. We hebben het er allemaal over, maar laten we vooral andere milieuproblemen niet vergeten. Bijvoorbeeld het groeiende tekort aan water en het verlies aan biodiversiteit. Laten we vooral onze ogen niet sluiten voor die problemen, want dan maken we dezelfde fout als dat we jarenlang ten aanzien van klimaatverandering gemaakt hebben", aldus Buitenweg.

Zie ook: