Zondag 17 februari was een bijzondere dag in Pristina: Kosovo riep haar onafhankelijkheid uit. De europarlementariërs Joost Lagendijk (GroenLinks) en Bart Staes (Groen!) waren erbij.

Lagendijk en Staes woonden in het parlement van Kosovo de plechtigheid bij en waren ook getuigen van de feestvreugde na afloop. Lagendijk werd in Pristina geïnterviewd voor verschillende media, waaronder het weblog van zijn collega Kathalijne Buitenweg.

Lagendijk zag de onafhankelijkheidsverklaring als onvermijdelijke stap. “Het is voor alle partijen, ook voor Servië, goed dat de statuskwestie nu geregeld is. Maar Kosovo heeft nog een zware tijd voor de boeg.” Het Europees Parlement heeft vorig jaar op advies van Lagendijk al zijn voorkeur uitgesproken voor een soeverein Kosovo onder internationaal toezicht. Ook stemde het in met het sturen van Europese missies naar Kosovo om politie en justitie te ondersteunen en om toezicht te houden op minderheidsrechten en andere politieke kwesties.

De Servische minister van Buitenlandse Zaken, Vuk Jeremic, was woensdag in het Europees Parlement om te protesteren tegen Kosovo's onafhankelijkheid en de Europese betrokkenheid daarbij. “Ik voel me als Europeaan tegelijk trots en beschaamd: trots omdat Servië sinds oktober 2000 meer obstakels heeft genomen dan andere landen in honderd jaar en beschaamd omdat enkele EU-landen al over zijn gegaan tot erkenning van Kosovo,” zei de minister. Lagendijk bracht daar tegen in dat Servië zich moet schamen voor de dood van 10.000 Kosovaren en de pogingen om 700.000 mensen “het land uit te schoppen” eind jaren negentig. De hele speech van Lagendijk is hier te lezen.

In Trouw van vrijdag 22 februari licht Lagendijk zijn standpunt toe. Bovendien bekritiseert hij de houding van de Nederlandse regering, die zich niet echt betrokken durft te tonen bij de ontwikkelingen op de Balkan.

Zie ook: